Miljardcirkus i gungning

Formel 1-cirkusen söker intensivt efter nya sponsorer. Från 2006 är tobaksreklam inte tillåtet inom EU. Därför måste fem av teamen, som är starkt beroende av tobakspengar, hitta nya sponsorer. Flera skulle vilja hitta ryska stålmiljardärer som vill investera 100 miljoner dollar – och helst mer.
Under 2004 slukar formel 1-stallen 17 miljarder kronor.
Då finns hela skalan från Minardi som har en budget om 372 miljoner till Ferrari med nära tre miljarder. Det är stor skillnad på de italienska stallen. Men så har Ferrari en tobakssponsor som bara den bidrar med 630 miljoner.
Men 2006 får det inte längra finnas någon tobaksreklam. Och när utvecklingskostnaden har stigit gigantiskt är det logiskt att oron sprider sig bland och inom alla team. Vad ske egentligen ske?
I det läget önskar sig alla exempelvis en rysk oljemiljardär.
En sådan uppenbarar sig i Midland F1.
Alexander Shnaider lättar på plånboken och uppgifter gör gällande att chassit ska byggas av italienska Dallara, högkvarteret ska ligga i London och minst en av förarna ska vara ryss.
Trevor Carlin, mannen som upptäckte Jenson Button, ska bli stallchef, 28 ingenjörer arbetar med bilen sedan ett par månader och de första testerna sker om ungefär tio månader.
- Vi vet att det krävs ungefär 100 miljoner dollar för att överleva i formel 1 och vi är beredda att investera dem, säger Alexander Shnaider i ett uttalande.
Jämför med de främsta teamen som har budgetar på minst 300 miljoner dollar.
Det är alltså inte fråga om vilka förändringar som kommer att ske utan hur omfattande dessa blir.
Det har redan framkommit att Jaguar ska säljas samtidigt som Jordan och Minardi har stora finansieringsproblem.
Bantade kostnader blir ett absolut krav för alla – och så står Ferrari där i en exklusiv del av depån. 

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.