Malmö vill tjäna 200 miljoner

Världens största kappsegling, America's Cup, kommer till Malmö. Och nog blåser det friskt. I Malmö finns det många åsikter för arrangemanget – och emot. Men att staden ska tjäna uppemot 200 miljoner kronor frälser många.
Det är alla besökare som ska spendera pengar friskt under sista augustiveckan.
Anneli Philipson är oppositionsrådet (v) som har sin uppfattning klar över hur Malmö så plötsligt kunde få ett internationellt arrangemang – och med en så optimistisk prognois.

- Man förstår ju att det, som vanligt, hade snackats om det grabbarna emellan tidigare. Den demokratiska processen blir bara ren formalitet.
– Det gick för snabbt helt enkelt. Jag hörde talas om det första gången i december förra året och sedan kom beslutet i januari, säger Anneli Philipson till Realtid.se

Hotellen börjar märka av en ökad bokning. Handlarna ser fram emot en vecka med högtryck då Malmöfestivalen pågår samtidigt.
Torbjörn Lindqvist (m) är ett oppositionsråd som ser positiva effekter:

– De kortsiktiga vinsterna har vi redan fått bekräftat genom att hotell och restauranger fått förhandsbokningar. De långsiktiga vinsterna återstår att se, men vi tror att det kan leda till ett ökat intresse för regionen.
- Bakom varje båt står ett internationellt storföretag. Att deras representanter kommer hit och träffar det lokala näringslivet kan betyda jättemycket.

De prominenta gästerna blir åtsklliga tusen enligt America's Cups projektorganisation. Där tror man att varje sponsorföretag sla skicka i snitt mellan 800 och 1 000 företagsgäster. Plus alla andra större företag som tar tillfället i akt. Och via seminarier och frukostmöten blir möjligheten till upptäckt och nya affärer stor.
20 miljoner (samt dryga 15 miljoner för en ny kaj) från Malmö stad och 20 miljoner från Region Skåne gjorde America's cup möjligt i Malmö.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Nu börjar det bli trångt på läktarna runt centercourten vid Båstad tennisstadion. Räkna med nytt publikrekortd i sommar. Den ene världsstjärnan efter den andre har gett klartecken till att komma i sommar. Senast  sa världstvåan Jannik Sinner ja till Nordea Open.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.