Stefan Holm blir hälsoambassadör

Bara dagarna före friidrotts-VM avslöjas att Stefan Holm ska bli hälsoambassadör. Han ska bidra med sin kunskap och syn på idrott, motion och kost samt inspirera till ökad rörelse i vardagen.
Stefan Holm har signerat ett samarbetsavtal med McDonald’s. Två av Sveriges starkaste varumärken startar därmed ett långsiktigt samarbete.

– Det är viktigt att över tiden ha en bra balans mellan hur mycket man äter och hur mycket man rör på sig. För det krävs kunskap om kost och om fysisk aktivitet och här kan vi utbyta erfarenheter, säger Stefan Holm.


Han har länge fått avvakta och vänta på de riktigt stora sponsorkontrakt. Medan Christian Olsson exempelvis skrivit ett avtal med Nike värt 40 miljoner har Stefan fått nöja sig med några mindre lukrativa kontrakt.

Men nu får en av Sveriges framgångsrikaste idrottsmän och en av världens främsta friidrottare också ett avtal av dignitet.

- Han är också en mycket intressant person med sunda värderingar. Han kommer att inspirera många och bidra med ny kunskap, både inom vårt eget företag och hos allmänheten, säger Raymond Mankowitz, kommunikationsdirektör på Svenska McDonald’s.

Stefan Holm har ett intresse av att inspirera människor att röra på sig i vardagen, äta bra mat och finna rätt balans i livet har inspirerat till samarbetet.

Han ska nu medverka i företagets marknadsföring och PR. Vad kontraktet är värt värt vill inte någon av parterna berätta.

McDonald’s har agerat som sponsor bland såväl lokala idrottsföreningar som på elitnivå i form av de riktigt stora idrottsevenemangen, t ex OS.

- Att företag visar tydligt genuina engagemang för idrott är oerhört viktigt för mig, fortsätter Stefan Holm.

McDOnalds har också varit sponsor till Gothia Cup i Göteborg och Olympic Day Run.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.