Sponsorn blev kär i klubben

- Jag har blivit kär i klubben och därför vill jag göra det här. Det handlar inte om att tjäna pengar, för det lär jag knappast göra. Snarare tvärtom. Finansmannen Bo Johansson vill köpa basketklubben Plannja och göra den konkurrenskraftig i Europa.
Det senaste styrelsemötet i Plannja Basket lär många komma ihåg.
Allt var sig likt till dess att finansmannen Bo Johansson harklade sig och sa
- Jag ser inget snyggt sätt att linda in det här, så det är lika bra att jag går rakt på sak. Läget är följande: jag vill köpa Plannja Basket.


Luleå har fått sin egen Roman Abramovitch.
- Nja...Roman sa väl att han inte ens gillar fotboll. Och det delar jag i och för sig med honom. Jag tycker inte heller om fotboll, medger Bo Johansson i tidningen NSD.
Vad ett köp skulle innebära i penningsumma har inte Bo Johansson en aning om:
- Det är för tidigt att säga. Jag har svårt att uppskatta vad en verksamhet som går med förlust kan vara värd, men när föreningens värde slagits fast får jag helt enkelt garantera en summa.

Han hoppas att affären ska vara realiserad till nästa säsong. Men han är medveten om att det blir en lång process innan något är klart. Han är mån om att en klar majoritet av klubbens medlemmar och sponsorer tycker det här är bra.
- Alla ska känna att det här är ett steg framåt. Om någon eller några känner att det är ett steg tillbaka struntar vi i alltihop och fortsätter som vanligt.

Gällivaresonen Bo Johansson blev finansman och har tjänat stora pengar i det schweiziska finansbolaget Obol Investment.
Intresset för Plannja har funnits i många år, men växte avsevärt efter ett möte med Plannjas klubbdirektör Lars Mosesson, som också kommer från Gällivare. De hade mycket gemensamt och Bo Johansson klev in i basketsporten.
I dag är Obol en av Plannjas största sponsorer och huvudsponsor för hela basketligan. Företaget och Plannja har ett kontrakt värt en miljon kronor årligen. I fjol innebar det att klubben kunde genomföra en spektakulär värvning av stjärnforwarden Fred Drains från Norrköping

Obol blev också ett rubriknamn i samband med krisen i Örebro SK för ett år sedan. Jan Saradlic, styrelseledamot i Obal Investment och boende i Örebro, föreslog att företaget skulle köpa Eyravallen. En affär som dock stoppades av kommunen. Senare blev Obol huvudsponsor i hockeyklubben Örebro HC som har sikte mot Superallsvenskan i första hand.

I dag äger Obol Investment det schweiziska hockeylaget Geneve, där Tre Kronorws Andreas Johansson spelar. Andreas och Bo Johansson driver också gemensam affärsverksamhet inom vinbranschen.
I februari ska Geneves samtliga sponsorer, bland annat Rolex, komma till Luleå för att träffa Plannjas sponsorer, ett möte ni syfte att nya nätverk ska uppstå.

Bo Johansson berättar hur hans idé att köpa Plannja Basket sakta har vuxit:
- I mina ögon är Plannja världens bästa klubb. Den gör allt rätt. Sättet den jobbar på är expemplariskt och egentligen är det en solskenshistoria att en klubb från lilla Luleå har kunnat bli så stor och framgångsrik. Plannjas framgångar är välförtjänta, men jag har också sett hur man fått kämpa för att få ekonomin att gå ihop varje säsong.

Nu betonar han att det är privatpersonen Bo Johansson som vill köpa Plannja - inte företaget Obol Investment.
- Nej, en sådan investering hade jag haft svårt att få igenom, eftersom den knappast lär generera några pengar. Min tanke är absolut inte att tjäna pengar. Det här vill jag göra av kärlek och intresse. Min dröm är att kunna utveckla Plannja och hjälpa klubben ut i Europa igen.

Han planerar att bolagisera föreningen där han själv blir ägare av 49 procent av bolaget.
- Mer får man inte äga i Sverige enligt riksidrottsreglerna. Men det där är jag sugen att utmana. Elitklubbarna idag är ingen ideell verksamhet och skulle verksamheten bolagiseras fullt ut skulle vi inte behöva se affärer av den typen vi nu ser i IFK Göteborg.

Nu har processen startat i Luleå. Plannjas klubbdirektör Lars Mosesson både tror och hoppas att Bo Johanssons köp av Plannja ska kunna realiseras.
- Just nu befinner vi oss i en idéfas och båda parter ska tänka igenom förlsaget. Sedan ska vi ha ett nytt möte i december.


 

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.