Sponsorn som fanns - och ändå inte

En riktig blåsning – utan vinnare. Det är vad som har drabbat Gais. En sponsor som inte var just den aktuelle sponsorn, en reklam som inte var riktig reklam, ja, historien är egentligen osannolik och förmodligen unik i svensk idrott.
Det skedde i samband med Gais allsvenska kvalmatch mot Landskrona. Klubbens hemsida, annonsen i kvällspressen och matchtröjan bar samma logo och samma budskap. Men det aktuella företaget hade inte beställt reklamen och visste följaktligen inte om sponsringen.


I efterhand blev den märkliga historien känd.
- Jag hade inte beställt någon reklam för mitt företag av Gais, utan fick reda på detta genom en bekant som såg mitt företags namn i tv på en matchtröja, kommenterar företagets ägare i Göteborgs-Posten.

Men vem beställde exponeringen och dessutom betalade? Ett lokalt mindre göteborgsföretag har rätten till varumärket, men någon förklaring till ett mycket annorlunda beteende har inte framkommit.

- Jag har förstått att detta handlar om ett varumärkesintrång från den person som sponsrat Gais. Vi hade ingen historik gentemot den personen som driver verksamhet som han kallar (företagets namn) och som vi nu förstått inte haft rätt till, säger Roland Blomstrand, vice ordförande i Gais med bland annat ekonomin som ansvarsområde.

Han förstod inte heller vad som hade hänt när historien avslöjades. Blomstrand och företagaren var lika ovetandes, men Gais-ledaren vill försvara händelsen:

- Som fotbollsklubb är det svårt att göra varumärkeskontroller när någon kommer och vill sponsra klubben med ett mindre belopp. I det här fallet handlar det om utfästelser om framtida tjänster till mindre belopp. Vilket vi inte har för avsikt att utnyttja med den insikt vi har i dag.

Blomstrand beklagar det inträffade:.
- Vi ber om ursäkt till den rättmätiga ägaren av det aktuella bolags- och varumärket. Men som alla förstår har en fotbollsklubb inga organisatoriska möjligheter att syna en sån här osannolik historia.

I NHL talas om en ”sweep”, en svepning, fyra raka segrar i en serie om sju matcher och allvarligt förödmjukade motståndare. Att bli ”swept” är varje hockeyspelares mardröm –  spelarna i Färjestad och Luleå sveptets på onsdagskvällen av Rögle och Växjö efter 4-0 i respektive matchserie. 
Förudmjukade värmlänningar

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy. 

I  Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet   ”folket älskar Villa, inte bandy”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.