Moras egen framgångsmodell

Mora IK uppvisar en framgångsrik sponsormodell - uppvakta företaget som gör affärer med din lokala och redan befintliga sponsor. På det viset har elitseriens dalarepresentant fått en partner i Dubai.

Mora IK uppvisar en framgångsrik sponsormodell - uppvakta företaget som gör affärer med din lokala och redan befintliga sponsor. På det viset har elitseriens dalarepresentant fått en partner i Dubai. 

Mora har tecknat ett sponsor- och samarbetsavtal med ett miljardföretag i Dubai vid namn Cavotec som är Mora-baserade Wibes största kund. - Det här är vårt första stora engagemang i sådana här sammanhang. Det känns bra att vara med och stödja verksamhet i en liten ort, säger Cavotecs vd Thomas Widegren till Falu-Kuriren.  

Wibe har hört till Mora mest framträdande sponsorer i flera år. Cavotec är Wibes distributör av kabelstegsmaterial från Wibe i Förenade Arabemiraten. Cavotec omsätter en miljard kronor, är verksamt i 25 länder och har 450 anställda.

- Vi är ett nischföretag, som är med och bygger flera skyskrapor bland annat i Dubai, berättar Thomas Widegren.  Han har besökt Mora vid ett antal tillfällen och insett betydelsen av elithockey i Mora med omnejd.

- Vi är en av Wibes största kunder. Vi tycker att vi sponsrar något som mina svenska kollegor kan ha nytta av, förklarar Thomas Widegren.  

Cavotecs logo placeras på ärmarna på Moras matchdräkter vilket också betyder att dressen är så gott som slutsåld. Marknadsarbetet har över huvud taget varit framgångsrikt i klubben.

- Vi känner ett stort stöd i bygden och har lyckats knyta till oss sponsorer utanför länet, säger marknadschef Johan Sares.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Nu börjar det bli trångt på läktarna runt centercourten vid Båstad tennisstadion. Räkna med nytt publikrekortd i sommar. Den ene världsstjärnan efter den andre har gett klartecken till att komma i sommar. Senast  sa världstvåan Jannik Sinner ja till Nordea Open.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.