"Volvo blev förolämpat"

Volvo bidrog med 15-20 miljoner årligen mellan 1995 till 2002 i golftävlingen Scandinavian Masters. Men inför 2003-års tävling upphörde samarbetet med Svenska Golfförbundet trots ett gällande avtal. Nu, fyra år senare hävdar spelaragenten Johan Elliot att han känner till det verkliga skälet till avhoppet.

Volvos plötsliga ”nej, tack” innebar ett stort tomrum och än i dag saknar tävlingen en huvudsponsor. Men många har frågat sig hur ointresset kunde uppstå så abrupt. Nu kliver spelaragenten Johan Elliot fram och hävdar i senaste numret av tidningen Golf Digest:- En person på förbundet förolämpade Volvos representanter.

Det ska ha skett under ett möte med Volvo och förbundets representant ska ha deklarerat:
- Vi tycker ni tar för mycket plats, det är för lite Scandinavian Masters och för lite Svensk Golf och för mycket Volvo, vi kan inte utveckla tävlingen".

Räckte det som skäl? 

Reaktionen inom golfen på den här förklaringen är stark och många undrar hur Volvo bara kan avstå från ett strategiskt sponsringsarbete bara för att företaget blir ifrågasatt och om förbundsrepresentanten verkligen hade den digniteten att oavsett åsikt skulle det räcka som skäl.

Frågan om det var ett påhopp och om denna förolämpning i sådana fall var så pass grov att bilkoncernens sponsoransvariga var eniga om att backa ur uppgörelsen med förbundet. Spelaragenten Johan Elliott svarar inför tvivlet på substans: - Det är dagens sanning.

Elliot hade under 2002-03 ansvaret för Scandinavian Masters sponsorer och såg det som sin uppgift att försöka få Volvo att ompröva beslutet. Men trots ett antal förslag ansåg Mel Pyatt på Volvo Event att det var omöjligt efter förödmjukelsen.

Volvo satsade 100 miljoner 

"Mel sa att det var bra idéer, men att det fanns inte en chans att Volvo sätter sin fot där igen", säger Johan Elliott till Golf Digest.

Uppgifter gör gällande att Volvo under 1995-2002 sponsrade Scandinavian Masters med över 100 miljoner. Bilkoncernen  valde sedan att bli en partner till den nordiska damtouren och dessutom skapa Volvo Ocean Race som internationellt slagnummer.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.