Ny huvudsponsor för damfotbollen

Folksam har tecknat ett utökat samarbetsavtal med Svenska Fotbollförbundet. Uppgörelsen sträcker sig fram till och med 2010 och satsningen riktas mot svensk dam- och flickfotboll. Det har UInte framkommit hur mycket avtalet är värt.

Folksam har tecknat ett utökat samarbetsavtal med Svenska Fotbollförbundet. Uppgörelsen sträcker sig fram till och med 2010 och satsningen riktas mot svensk dam- och flickfotboll. Det har UInte framkommit hur mycket avtalet är värt.

 

Folksam blir officiell partner till damlandslaget och huvudsponsor av Damallsvenskan. Folksam får bland annat rättigheterna till reklam på samtliga damallsvenska lags match- och träningströjor samt på arenorna. Dessutom startas ett gemensamt projekt med målet att förebygga knäskador hos unga fotbollstjejer.

– Som idrottens försäkringsbolag känns satsningen på dam- och flickfotboll viktig för Folksam. Fotbollen engagerar och aktiverar många människor, och det ligger i tiden att damfotbollen uppmärksammas än mer än tidigare, säger Mats Andersson, sponsringsansvarig hos Folksam.

På Svenska Fotbollförbundet ser man Folksam som en långsiktig och naturlig samarbetspartner.
– Det är glädjande att Folksam valt att ytterligare utöka samarbetet med svensk fotboll och att damfotbollen får en stark och engagerad samarbetspartner genom Folksams satsning, säger Jan Larsson, marknadschef, Svenska Fotbollförbundet.

Hos Elitföreningen Damfotboll, som är damelitklubbarnas intresseorganisation, gläds man åt Folksams satsning på Damallsvenskan.
– Det är oerhört värdefullt att Damallsvenskan nu fått en huvudsponsor. Att Folksam genom sin satsning visar att de ser marknadsvärdet i damfotbollen kan förhoppningsvis bana väg för fler aktörer, menar EFD:s ordförande Susanne Erlandsson.

1,6 miljoner idrottsaktiva är försäkrade genom Folksams samarbete med idrottsförbunden. Det första avtalet med idrottsrörelsen tecknades 1936. Samarbetet med Riksidrottsförbundet, dess distriktsförbund och specialidrotter är ryggraden i Folksams samarbete med idrottssverige.

 

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.