Sponsorer lämnar cykelsporten

Det är ingen måtta på dopningsfallen inom cykelsporten. Tv-kanalerna hoppade av Tour de France vid de första avslöjanden och nu avslöjas att företag som Adidas, Audi och Skoda överväger att upphöra med sponsringen.

Det är ingen måtta på dopningsfallen inom cykelsporten. Tv-kanalerna hoppade av Tour de France vid de första avslöjanden och nu avslöjas att företag som Adidas, Audi och Skoda överväger att upphöra med sponsringen.

 

Tv-kanalerna ARD och ZDF att upphörde med direktsändningarna från touren och de 180 medarbetarna fick åka hem sedan tysken Patrik Sinkewitz hade ertappats med felaktiga värden.
I går kom nästa avslöjande - kazaken Alexander Vinokurov som vann tisdagens bergsetapp, har testats positivt för bloddopning.

Vinokurovs vann även lördagens tempolopp och det var därefter som han lämnade ett positivt prov.

- hans stall

-"Vino" har testat positivt och det har att göra med en blodtransfusion. Arrangörerna har bett oss att lämna tävlingen, vilket vi har accepterat, meddelade Vinokurovs stall, Astana, i går.

En cyklist till som tycks tro att de ska undkomma upptäckt. Nånstans är måttet rågat och frågan är om inte den gränsen är nådd.
I Tyskland överväger Adidas, som stödjer de tyska och franska landslagen, på att sluta med cykelsponsring. På samma linjer är bilföretagen Audi och Skoda. Likaså Deutsche Telekom, som äger det skandalomsusade T-Mobile. Och ytterligare ett företag tillika stallägare, mineralvattentillverkaren Gerolsteiner, diskuterar nu framtiden.
Det har gått så långt att det tyska inrikesministeriet undrar om det är rätt att stå fast vid beslutet att ge statliga pengar till cykel-VM i Stuttgart i september.

Cykelfolket diskuterar just nu hur problemet ska lösas.

 

Läs mer

 

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.