Han tackar nej till 100 miljoner kronor

Malmö kommun vill satsa 50 miljoner kronor under tio år för att namnge Percy Nilssons evenemangsarena i Hyllie. Malmö arena blir namnet och överenskommelsen innebär att Percy Nilsson tackar nej till ett erbjudande på 100 miljoner från Vattenfall.

Malmö kommun vill satsa 50 miljoner kronor under tio år för att namnge Percy Nilssons evenemangsarena i Hyllie. Malmö arena blir namnet och överenskommelsen innebär att Percy Nilsson tackar nej till ett erbjudande på 100 miljoner från Vattenfall.

 

Om drygt ett år ska arenan vara klar. Förväntan är stor i Skåne och spekulationer om arenans namn har pågått en tid. Nu skingrar Percy Nilsson alla tvivel.

– Vi vill sätta Malmö på evenemangskartan och då vill jag helst inte ha ett kommersiellt företag som namn på arenan. Vid en internationell lansering är det viktigt med namnet Malmö, säger han till Sydsvenska Dagbladet.

Konsekvensen blir att han nobbar Vattenfall.
– Hur fan har du fått reda på det? blir hans svar på påstående och fortsätter:
– Det stämmer att kommunens engagemang handlar om ungefär halva beloppet och summorna är rimliga.

Malmö får två ny arenor, dels evenemangsarenan i Hyllie och dels fotbollsstadion, där Swedbank går in som namnsponsor med en utlovad ersättning om fem miljoner kronor årligen.

 

Läs mer

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.