Hemlig PR-plan bakom Martas ja

Marta blir kvar i Umeå. Att världens bästa damfotbollsspelare har gett klartecken är en följd av att flera sponsorer har agerat och det intensiva arbetet kulminerade på lördagen när en PR-plan startade.

Marta blir kvar i Umeå. Att världens bästa damfotbollsspelare har gett klartecken är en följd av att flera sponsorer har agerat och det intensiva arbetet kulminerade på lördagen när en PR-plan startade.

 

– Jättekul. Jag trivs jättebra, sa Marta efter att hans lag avslutat säsongen med 5-3 mot tvåan Djurgården.

Egentligen blev hela uppgörelsen klar tidigare i veckan, men allt hemlighölls och från ansvarigt formades PR-taktiken.

Marta skulle själv inte säga något förrän efter lördagens match och i samband med att klubben fick SM-pokalen vid matchen i Stockholm. Därmed skulle tillkännagivandet få maximal effekt med tv-intervjuer och mycket press. Hon förmedlade själv nyheten genom att vara klädd i en tröja med texten ”Marta klar 08”. Lika fräckt var klubbens initiativ att i sista matchen spela i en specialtryckt guldfärgade dress. Och när väl nyheten presenterades kablade sponsorerna ut PR-texter om att det var just deras respektive förtjänst att Marta blir kvar på de svenska arenorna.

Ett av företagen som har ökat sin sponsorinsats är Volkswagen. Dels via Volkswagen Sverige som förser alla spelare i Umeå med bilar och dels lokala återförsäljaren, Motorcentralen.
- Vi såg det som en självklarhet att hjälpa till att rädda Marta kvar i Umeå, säger Sune Joelsson, försäljningschef Motorcentralen i Umeå.

Volkswagen har blivit Umeås huvudsponsor och tog beslutet att utnyttja PR-värdet som ett av de företag som agerade med kraft när oron runt Marta ökade.
- För oss som samarbetspartner till svensk damfotboll är hon guld värd, fastslog Åke Lundberg, marknadschef på Volkswagen.
Puma är också ett företag som har stor betydelse för att Marta stannar ytterligare en säsong. Skoföretaget har förlängt kontraktet med klubben, men framför allt försäkrat sig om världens bästa damfotbollsspelare som reklambärare.
- Det är med stor spänning vi fortsätter den här otroligt givande resan, säger Rickard Kull, Marketing manager på Puma Nordic.

Marta har i flera år varit landets bäst betalda damfotbollsspelare, men får nu ytterligare löneökning och uppgifter gör gällande att hon tjänar drygt 100 000 kronor i månaden.

- Allt känns helt fantastiskt. Dels givetvis för att världens bästa spelare nu är klar för sin femte säsong hos oss, men lika fantastiskt är det stora stöd som vi har fått från såväl företag som privatpersoner i vårt arbete att kunna behålla Marta i Sverige och Umeå IK, säger Umeås sportchef Roland Arnqvist.

 

 

 

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.