AIK och adidas i nytt avtal

AIK Fotboll och adidas förlänger sitt avtal ytterligare fem år, till och med 2013. Utöver finansiering och produktsponsring innebär partnerskapet att adidas och AIK fortsätter arbetet med fördjupade aktiviteter utanför planen, inte minst mot supportrarna.

AIK och adidas har varit partners både rent affärsmässigt genom den gemensamma försäljningen men även kring aktiviteter som sträcker sig utanför fotbollsplanen. Under de fem kommande åren ska en del av avtalets värde öronmärkas för att utveckla de ansträngningarna.

- adidas delar kort och gott de värderingar som bygger ramen runt vår verksamhet och utvecklar dessutom produkter som hjälper våra spelare att prestera på topp, säger Charlie Granfelt, VD för AIK Fotboll AB.

Via AIK-stilen sker en rad insatser för att stävja fotbolls- och ungdomsrelaterat våld, med aktiviteter såsom föreläsningar i skolor. Bl a genomförs en s k fredagsfotboll i en rad förorter och en hel del övriga aktiviteter.

- Vi på adidas arbetar hårt med att vidareutveckla våra sponsorskap till genuina partnerskap. Vi ser det kort och gott som vår huvuduppgift att hjälpa våra samarbetspartners att uppnå sina mål - såväl sportmässiga som affärsmässiga, säger Henrik Bunge, VD adidas Norden.
 

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.