Mobilisering för Marta i Umeå

Sent omsider vaknar företagen och kommunen i Umeå och startar operation ”Rädda Marta”. Umeå IK:s kampanj för att lyckas behålla ”kommunens mest kända invånare” börjar ge resultat. Nu har Västerbottens-Kuriren AB gått in med en miljon kronor.

Kampen om Marta närmar sig kulmen. I helgen räknar Umeå IK:s klubbdirektör Britta Åkerlund med att kunna ge henne och agenten Fabiano Farah ett nytt kontraktsförslag.

Samtidigt framkommer att den amerikanska proffsklubben Los Angeles Sols intresse är oförändrat stort. Uppgifter i förrgår då det gjordes gällande att LA Sol tappat finansiärer visade sig vara helt felaktiga.

- Jag har pratat med både Fabiano (Farah, Martas agent) och Charlie Naimo (general manager för Los Angeles Sol) och de har absolut inte givit upp, säger Britta Åkerlund.

Amerikanerna har bestämt sig, fastställt sitt bud och presenterat det för spelaragenten som nu inväntar ett nytt förslag från Umeå. Därmed väntar ett slutligt besked bara några dagar bort.

Utmanar övriga företagare

I Umeå har en räddningsaktion startat med såväl gamla som nya sponsorer. Förhandlingar och diskussioner pågår med flera andra företag.

Västerbottens-Kuriren AB bestämde vid ett styrelsemöte att gå in med en miljon kronor över tre år.

- Om hon fortsätter att spela fotboll i Umeå får det ett jättestort genomslag i hela Europa. Här har vi en spelare som åker runt i världen och förknippas med Umeå. Då vill vi försöka att bidra till att hon stannar kvar, säger Erik Orring, vd vid Västerbottens-Kuriren AB och han hoppas med miljonbudet ska sätta fart på övriga sponsorer.

- Ja, jag hoppas att det här utmanar det övriga näringslivet att haka på, säger Orring.

Budgeten redan fastställd

Umeås Britta Åkerlund genomför ideliga uppvaktningar och säger:

- Jag hoppas det börjar rulla in nu när det är klart med VK. Kanske det här gör att vi får lite islossning.

Hur stor Marta är i dag i Umeå påvisades så sent som den 13 november då hon nominerades som årets varumärke på Umeågalan.

- Hon har ett fruktansvärt starkt namn, säger Bertil Hammarstedt, vd för Umeå Kommunföretag AB som har haft besök av klubben.

Problemet är att budgeten för 2009 är fastställd.

- Just Marta har ett sådant fruktansvärt starkt namn att man kanske skulle kunna hitta något sätt, säger Hammarstedt i Västerbottens-Kuriren.

- Hon är ett riktigt affischnamn för Umeå, ett riktigt dragplåster. Ska kommunen gå in som kommun och sponsra måste vi kunna använda henne i marknadsföringen på något sätt, säger Lennart Holmlund, kommunalråd i Umeå.

Widding Persson laddar

Roland Carlsson på Umeå kommuns Näringslivsservice är också en officiell representant. Han representerar en annan uppfattning:

- Vi har ett avtal med UIK som löper ut vid årsskiftet. Vi kommer att ha en diskussion med UIK om förlängning, men den diskussionen har vi inte haft än.

I Malmö funderar affärsmannen Kent Widding Persson på att höja budet till Marta när han nu ser en chans.

- Jag är medveten om att Marta har spelat länge i Umeå. Det skulle kännas fel om hon bara kom hit för pengarna. Men jag tror stenhårt på vårt koncept, där vi tar hänsyn till både det ekonomiska och sociala. Jag tror också att vårt projekt, The World Village of Women Sports, på Hästhagen kan spela in, säger Kent Widding Persson.
 

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.