Sponsring en väg ur krisen

AB Volvo och Volvo PV är hårt drabbad och tiotusentals medarbetare är varslade. Fordonskoncernen är ansatt och utgifterna synas. Men redan nu har ledningen slagit fast att idrottssponsringen fortsätter enligt planerna.

Volvo Ocean Race i segling, Volvo Masters och Volvo China open i golf och Gothenburg Horse show är bärare av Volvos varumärke – och så ska det förbli.

- Våra resurser för sponsring de närmaste åren kommer inte nämnvärt att förändras jämfört med i år, säger Tony Larsson, sponsringsansvarig hos AB Volvo till Göteborgs-Posten.

- De åtagande vi redan är inne i kommer vi att köra vidare med. Däremot vore det oansvarligt att inte titta mer med ekonomiska ögon på aktiviteter runt omkring.

En väg ur krisen

Tony Larsson betonar betydelsen av sponsringen. Vägen ur krisen ska gå via marknadsföring som framhåller bolagets tjänster och produkter.

- Det skulle vara ett stort misstag att inte tala om för världen att vi finns. Vi har en väldigt tydlig strategi hur vi vill exponera varumärket. Generellt sätt tror jag att idrottssponsring kommer att stå sig bra även i en lågkonjunktur. Fotbollen, hockey, seglingen fortgår ju och även om man inte är på plats så ser ju folk det på tv.

Tony Larsson betonar hur Volvo Ocean Race sågs av cirka två miljarder tittare. Motsvarande värde via en reklamkampanj skulle kosta åtskilligt mycket mera.

Som sponsoransvarig säger han också i GP:

- Du kan i princip gå in på vilket dagis som helst i Sverige och fråga en femåring vad Volvo är, och alla svarar en bil. Gå istället in och ställ samma fråga i Kina eller i Sydamerika och du får ett helt annat svar. Då kanske det är där du skall lägga pengarna och det är den avvägningen vi måste göra.

Återhållsamhet här hemma
 

Däremot märks en viss återhållsamhet på hemmaplan. Sålunda valde Volvo att inte namnge Göteborgs nya fotbollsarena.

- För att vi skall köpa namnrättigheten på en arena måste vi ha en mycket tydligare affärskoppling, för det handlar om så oerhört stora investeringar. Kan vi istället använda pengarna i ett internationellt perspektiv och marknadsföra varumärket Volvo är valet inte svårt, säger Tony Larsson.

Likaså valde Volvo Personvagnar att inte fortsätta ett mångårigt samarbete med IFK Göteborg. Efter SM-guldet 2007 tackade koncernen nej och det innebar att man också släppte in en ny aktör. Nu kör Blåvitts ledare och spelare omkring i Kiabilar på stadens gator.
 

 

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.