Alecta föredrar Vasaloppet

Mera levande och mera nära. Pensionsföretaget Alecta struntar i vanlig tv-reklam och satsar 1,8 miljoner kronor för bli en del av Vasaloppet som därmed får en ny huvudsponsor.

– Det motsvarar ungefär två veckors tv-reklam. Vi bedömer att det här kommer att ge mer, säger Eric Österberg kommunikationschef på Alecta, till resume.se.

Vasaloppet associeras bland annat med folkrörelse, motion, hälsa och välmående. Det krävs också långsiktighet och målmedvetenhet för att nå framtida segrar.

– Långsiktighet och målmedveten strävan är också värden som Alecta står för. Därför är det naturligt för oss att sponsra Vasaloppet med anor från Gustav Vasa, säger Eric Österberg.

Det är ett för många företag unikt och vanskligt beslut att avstå etermedia till förmån för sponsring. Men Alecta behåller nu sin marknadsföringsbudget och ser det som ett framsteg att i stället välja levande marknadsföring.

 

Det motsvarar ungefär två veckors tv-reklam. Det här ger mer.
Eric Österberg kommunikationschef på Alecta

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.