Adidas förlänger med Blåvitt

Adidas och IFK Göteborg har varit synonymt i många år. Så förblir det också i fortsättningen. Nu har parternas enats om ett nytt sponsoravtal till och med 2011. Produkter och en sportaffär ingår i paketet.

- Att vi förlänger avtalet ytterligare tre år är ett kvitto på ett mycket framgångsrikt partnerskap på många plan. IFK Göteborg satsar på framtiden, vi tror starkt på deras unga, spännande spelartrupp och ser även många affärsmässiga möjligheter med den nya arenan, säger Henrik Bunge, nordisk vd för Adidas Group.

Ränderna går aldrig ur, som någon konstaterade på Göteborgskomiskt vis. Reebok tilläts förvisso komma in under några år på 90-talet, annars har Adidas varit den stadiga leverantören och partnern sedan 1977 då Blåvitt återvände till allsvenskan.

Den här gången ingår självklart produktsponsring till klubbens alla lag, men dessutom vill Adidas satsa på en shop i nya arenan Gamla Ullevi som invigs vid den allsvenska premiären.

Hos Blåvitt är marknadschefen Hans Lundberg belåten:
- Kontinuitet och kvalitet är två nyckelord i vår verksamhet och det gäller såväl senior- som ungdomsverksamhet. Med den nya arenan, och med allt vad det kommer att innebära, exempelvis i ökad efterfrågan av matchtröjor, känns det naturligtvis extra tryggt att ha Adidas vid vår sida.

Adidas sponsrar även Djurgården och AIK i allsvenskan.
 

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.