Nomineringar till event- och sponsorgalan
Vid prisutdelningen den 24 mars ska sju priser inom Gyllene Hjul att delas ut till de bästa svenska sponsrings- och eventprojekten från det gångna året. 2009 års tävling är öppen för projekt som genomförts mellan 1 januari - 31 december 2008.
Syftet med Gyllene Hjulet är att lyfta fram Sveriges bästa sponsrings- och eventprojekt som effektiva marknadsföringskanaler. Viktigt är att användningen av dessa kanaler är väl planerad och väl integrerad i företagens samlade marknadsföring. Det gäller också att aktiviteterna är utformade efter företagens kommunikationsmål och utifrån tilltänkta målgrupper.
Här är samtliga nominerade tävlingsbidrag inför Gyllene Hjulet 2009. Vinnarna presenteras vid en gala och prisutdelning tisdagen den 24 mars på Factory, Nacka Strand.
Event, b2b
Bodén & Co Kommunikation och Posten Meddelande för Guldlådan 2008
Baluba Event och Danske Bank för Sverige Möte 2008
Dream Communication och Graffman Företagsledning & Utveckling för Magiska Gotland på turné!
American Express Group & Events, Creative Events och LRF för LRF-dagarna
Fieldwork och Telenor för Telenor City by City
Sponsring, b2b
SEB för Dagens unga gör skillnad för SEB:s ledare
S&B och DHL Express för DHL Football Delivered
PS Communication och Ericsson Racing Team för Ericsson on Board
S&B och Samsung Electronics Nordic för Samsung True to Golf
Leeman & af Klercker Sponsor Communication och ÅF för ÅF Golden League
Event, b2c
United Media Group, MS&L och Philips Consumer Lifestyle för Oasis of Light – Light when you need it!
Fredag och Metro för Metro Global Photo Challenge
The Fan Club, PS Communication och Sydsvenska dagbladet för Ta semester från semestern
PS Communication och Unilever Sverige för Becel – ge oss fem minuter…
DIF, Prime PR och Adidas för Fotbollsmodet
Sponsring, b2c
Norrlands Guld, Håkanson United, Starcom, Svenska Fans.com, DIF, IFKG, HIF och MFF för Guldkontrakt med Norrlands Guld
United Media Group och Telia för Spela fotboll online
Minnesota Communication och Svenska Spel för Svensk Hockey vinner på Svenska Spel
I Branding, Spotlight PR och Tele2 för Tele2 - Huvudsponsor av Idol
United Media Group och Telia för Telia på DreamHack 2008
Publika event
Bodén & Co och Fortum för Fortum Almedalen – Full tank 7 kr
United Media Group, MS&L och Philips Consumer Lifestyle för Oasis of Light – Light when you need it!
PS Communication och A Non Smoking Generation för Deception by Marlboro, Sveriges Radio och Sveriges Television för Musikhjälpen 2009
Edelman och Batteriinsamlingen/Naturvårdsverket för Batteriåtervinning – att gå från varför till var?
Publik sponsring Telia för Go08 Stureplan
Sportbladet, PS Communication och Diablo Marketing för Heja Sverige
Louder och LG Electronics för LG Winter Jam
Futurniture och IKEA för Stora värmeljusjakten
Fortum för Fortums belysningsprojekt - Lys upp
Årets mesta kretativa lösning
Prime PR och Adidas för Black at Heart
Scholz & Friends Stockholm, Metro och Aftonbladet för Dawn till Dusk
Norrlands Guld, Håkanson United, Starcom, Svenska Fans.com, DIF, IFKG, HIF och MFF för Guldkontrakt med Norrlands Guld
The Fan Club, PS Communication och Sydsvenska dagbladet för Ta semester från semestern
PS Communication och Telia för Telia i fjällen - Rockgondolen
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.