Deltaco i unikt allsvenskt avtal

IT-bolaget Deltaco är en av de första sponsorer som har kunnat skriva avtal med Stockholms samtliga tre allsvenska fotbollsklubbar, AIK, Hammarby och Djurgården.

Det är ett unikt avtal som ger Deltaco rätt att bl a sälja datortillbehör profilerade med klubbarnas färger och logotyper. Deltaco kommer också att exponeras i samband med de tre lagens hemmamatcher i Allsvenskan.

- Avtalet ger oss möjlighet att marknadsföra några av våra bästsäljare med annorlunda och roliga utseenden och därigenom nå ännu fler kunder. Sponsringen ger oss dessutom bra möjlighet till exponering av vår logotyp i anslutning till Allsvenskans populära matcher, säger Siamak Alian, vd på Deltaco AB.

- Att synas i arenorna känns rätt naturligt för oss då vi tror att en stor del av publiken redan känner till Deltacos produkter. Dynamiken, spänningen och tävlings¬andan gör att vi känner oss riktigt hemma i fotbollsarenor.

Inledningsvis ska avtalet gälla i ett år, men en eventuell förlängning ska efter utvärdering diskuteras innan avtalet löper ut.

- Genom klubböverskridande samarbeten når företagen 900 000 stockholmare som sympatiserar med våra klubbar. Samarbetet med Deltaco är ytterligare steg från den gamla skolans arbetssätt, där sponsring är samma sak som välgörenhet. Vårt samarbete blir i stället en effektiv marknadsförings- och försäljningskanal för Deltaco, där associationsrättigheter, exponering och aktivering kring arenorna ökar deras intäkter, säger Jenny Furtenbach, vd för Djurgårdens Fotboll Försäljning AB.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.