Börsbolag investerar i Modo

Ingen av parterna vill uppge värdet på uppgörelsen, men det är helt uppenbart att Modo Hockey har lyckats nå ett rekordstort sponsoravtal med Fenix Outdoor. Kontraktet omfattar tio år och betyder att Swedbank Arena blir Fjällräven Center.

- Jag är övertygad om att det nya arenanamnet "Fjällräven Center" kommer att tas emot mycket positivt och snabbt sätta sig hos Modo-fansen. Motståndarna skall veta att det inte blir lätt att glida in i "rävgrytet", säger klubbens vd, Anders Trollsås.

Fenix Outdoor, som äger varumärket Fjällräven, blir huvudsponsor och överenskommelsen gäller i tio år. Hur många miljoner som kommer klubben till del har inte avslöjats, men värdet torde vara mycket stort.

Det är välkomna tillskott för en klubb som bara för en månad sedan hotades starkt. Dels sportsligt med flera förluster än vinster i elitserien och dels ekonomiskt när publiken uteblev och skulderna ökade i antal.
Sedan dess har det hänt åtskilligt. Klubbens sportchef, Fredrik Andersson, och vd:n, Anders Trollsås, har haft ett enastående flyt.

Superstjärnorna Peter Forsberg och Markus Näslund gav klartecken till spel, utan att begära ersättning, och fem av lagets spelare samlade ihop till ett miljonbelopp för att stötta sin förening. Som en följd har också laget vunnit flera matcher.

Därtill kommer onsdagens nyhet om sponsoravtalet som grädde på moset. Och dessutom, Swedbank stannar som framträdande sponsor trots att företaget inte längre är namnsponsor till hallen. Banken ska göra en satsning på ungdomshockeyn.



Fakta

Fenix Outdoor är en internationellt verksam koncern inriktad på produkter för natur och friluftsliv. Bolaget är noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista. Den övergripande målsättningen är att bli Nordens ledande koncern fokuserad på design och försäljning av friluftskläder och fritidsartiklar.
År 2001 köptes detaljhandelskedjan Naturkompaniet AB och sedan har också Products AB, Primus AB och Hanwag tillkommit.  Koncernens nettoomsättning för år 2008 uppgick till 961 miljoner med ett resultat före skatt på 145 miljoner.

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Men kända föreläsare med  intresse för elitidrott i allmänhet och damidrott i synnerhet marknadsförs ett seminarium i i samband vid F17EM i fotboll i Malmö den 15 maj..
Tre före detta kvinnliga toppidrottare som idag har andra karriärer inom idrotten, samt en idrottsprofessor, ska prata om elitidrottens förutsättningar. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.