Nya stora kontrakt i fotboll

Inte en enda månad utan nya jättekontrakt inom fotboll. Fotboll Finance har koll och har listat de åtta största avtalen. Mycket handlar om engelsk fotboll.

Mars var en av de månader med lägre aktivitet på sponsormarknaden. Höjdpunkten är den nya sponsring av Football League och de olika avtal som undertecknats av FA (Football Association), enligt enligt Fotboll Finance.

1. Football League och Npower, dvs engelska Football League som innehåller de mindre ligorna (Championship, League 1 och League 2 Carling Cup), har tecknat ett sponsoravtal med energileverantören Npower. Kontraktet gäller i tre säsonger och omfattar totalt 23,2 miljoner, ca 7,7 miljoner euro per år.

2. Uefa och Hyundai/Kia - UEFA har tecknat ett nytt sponsorkontrakt för Euro 2012 och 2016 och ungdomsturneringar för landslag.  Avtalet varar i sju säsonger för totalt 13 miljoner euro, cirka 1,8 miljoner euro varje år.

3. FA och Fiat - The Football Association (FA) har tecknat ett sponsorkontrakt med italienska Fiat om fyra år. Kontraktet är värderat till 12,4 miljoner euro, cirka 3,1 miljoner Euro per år.

4. FA och Nivea – ett fyraårigt avtal på fyra år mellan FA och Nivea (Nivea for Men). Värt 11,8 miljoner euro, cirka 2.95 miljoner euro per säsong.

5. Tjeckien och Puma – ett fortsatt samarbete och sportjätten ska leverera utrustning i ytterligare fyra år. En kontraktssumma på 8,8 miljoner, ca 2,2 miljoner euro varje år.

6. Manchester United och Telekom Malaysia - United har kommit överens med telebolaget Telekom Malaysia om gemensamt arbete i fem år. Avtalet är värt 6,6 miljoner, cirka 1,3 miljoner euro per säsong.

7. Manchester United och MTN – Telecom-jätten MTN i Afrika blir Uniteds partner i tre och ett halvt år. Värt 2,5 miljoner euro, cirka 715 tusen euro per år.

8. Arminia Bielefeld och Schuco - Den tyska klubben är överens om reklam på tröjorna med Schuco International KG. Ett ett-årigt kontrakt som kostar bolaget 1,5 miljoner euro.

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Men kända föreläsare med  intresse för elitidrott i allmänhet och damidrott i synnerhet marknadsförs ett seminarium i i samband vid F17EM i fotboll i Malmö den 15 maj..
Tre före detta kvinnliga toppidrottare som idag har andra karriärer inom idrotten, samt en idrottsprofessor, ska prata om elitidrottens förutsättningar. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.