Nya stora kontrakt i fotboll
Mars var en av de månader med lägre aktivitet på sponsormarknaden. Höjdpunkten är den nya sponsring av Football League och de olika avtal som undertecknats av FA (Football Association), enligt enligt Fotboll Finance.
1. Football League och Npower, dvs engelska Football League som innehåller de mindre ligorna (Championship, League 1 och League 2 Carling Cup), har tecknat ett sponsoravtal med energileverantören Npower. Kontraktet gäller i tre säsonger och omfattar totalt 23,2 miljoner, ca 7,7 miljoner euro per år.
2. Uefa och Hyundai/Kia - UEFA har tecknat ett nytt sponsorkontrakt för Euro 2012 och 2016 och ungdomsturneringar för landslag. Avtalet varar i sju säsonger för totalt 13 miljoner euro, cirka 1,8 miljoner euro varje år.
3. FA och Fiat - The Football Association (FA) har tecknat ett sponsorkontrakt med italienska Fiat om fyra år. Kontraktet är värderat till 12,4 miljoner euro, cirka 3,1 miljoner Euro per år.
4. FA och Nivea – ett fyraårigt avtal på fyra år mellan FA och Nivea (Nivea for Men). Värt 11,8 miljoner euro, cirka 2.95 miljoner euro per säsong.
5. Tjeckien och Puma – ett fortsatt samarbete och sportjätten ska leverera utrustning i ytterligare fyra år. En kontraktssumma på 8,8 miljoner, ca 2,2 miljoner euro varje år.
6. Manchester United och Telekom Malaysia - United har kommit överens med telebolaget Telekom Malaysia om gemensamt arbete i fem år. Avtalet är värt 6,6 miljoner, cirka 1,3 miljoner euro per säsong.
7. Manchester United och MTN – Telecom-jätten MTN i Afrika blir Uniteds partner i tre och ett halvt år. Värt 2,5 miljoner euro, cirka 715 tusen euro per år.
8. Arminia Bielefeld och Schuco - Den tyska klubben är överens om reklam på tröjorna med Schuco International KG. Ett ett-årigt kontrakt som kostar bolaget 1,5 miljoner euro.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.