Guldkantat sponsorkontrakt för tennisen

En av världens största banker, BNP Paribas, har skrivit ett femårigt sponsoravtal med Internationella Tennisförbundet. Parterna avslöjade avtalet på fredagen men hemlighöll avtalssumman som ligger runt 200 miljoner.

BNP Paribas stannar därmed som partner till Davis Cup och Fed Cup i ytterligare fem år, med början 2012 genom 2016.

Avtalet omfattar även sponsring av Junior Davis Cup, Junior Fed Cup, ITF rullstol aktiviteter tennis, och vartannat år Worldwide Coaches Konferens och regionala workshops. Tillkännagivandet gjordes i Lyon på 2010 Davis Cup av BNP Paribas semifinal mellan Frankrike och Argentina.

BNP Paribas gick med i Davis Cup-familjen under 2001 och tog över som huvudsponsor året därpå. 

- Som en av världens största banker, med ett nätverk i över 80 länder, är det en perfekt passform för både Davis Cup och Fed Cup med global räckvidd. Till detta kommer BNP Paribas kärlek till och engagemang för tennis runt om i världen, säger ITF ordförande Francesco Ricci Bitti.

Som den första globala sponsorn av tennis, har BNP Paribas haft en nära relation med sporten i mer än 37 år eftersom banken också varit partner sedan 1973 med Roland Garros.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.