Affärsskifte bakom LdB:s nya sponsor

Damidrotten i Malmö har kommersiella förtecken. Därför tillkom LdB FC och som en följd uppstod det jättelika projektet World Village of Women Sports. Nu byter LdB huvudsponsor och Village skiftar vd.

2006 formades konceptet runt det som blev årets allsvenska guldmedaljörer LdB FC. 2008 skapade och lanserade Mårten Hedlund, tillsammans med sina partners Kent Widding Persson och Dan Olofsson, World Village of Women Sports.

Mårten Hedlund lämnar vd-jobbet

- Min roll som initiativtagare och VD har sedan dess varit att utveckla den konceptuella plattformen runt projektet. När nu föreningen går in i en ny fas där man ska stå på egna ben upphör min roll, säger Mårten Hedlund.

- World Village of Women Sports blir betydligt mer bygg- och fastighetsorienterat, tillägger han.

Mårten Hedlund kvarstår som delägare i bolaget Innerstaden 10:14 Holding AB som äger fastighetsbolaget H-hagen AB och konceptbolaget World Village of Women Sports AB.

Widding-Persson för större roll

Kent Widding Persson tar över som VD i bolaget.

- Det har varit en fantastisk resa som Mårten och jag har gjort tillsammans, dels genom att skapa och bygga upp plattformen, imagen och profileringen.

- Mårten har varit en mycket viktig och avgörande kompanjon under dom här åren.

Cederroth ny huvudsponsor

Samtidigt säljer Kent Widding Perssons bolag, Hartford, varumärket LDB till Cederroth och i uppgörelsen ingår ett skifte av sponsorverksamheten för LDB FC Malmö.

- Cederroth tar över sponsoravtalet till 2013, berättar Kent Widding Persson som var drivande då LDB gick in i föreningen 2007.

Namnbytet och sponsorintäkterna gav damfotbollen ett efterlängtat lyft och ledde till det SM-guld som klubben har erövrat i år.

Kent Widding Persson har kvar sitt engagemang, intygar han.

- Mitt engagemang för damfotboll och annan damidrott finns kvar, säger han.

Tror inte på försämringar

I klubben tror man inte själva skiftet innebär några större skillnader:

- Vi bär samma namn, varumärket är detsamma och avtalet är med varumärket LDB som nu får en ny ägare, säger Niclas Carlnén i LDB.

Cederroth bir nu ansvarigt för ett sponsoravtal som gäller till och med 2013.

Östersunds FK har lyckats samla in 20 miljoner kronor.

- Målet är uppnått, lyder glädjemeddelandet på klubbens hemsida

Det var tidigt i höstas som ÖFK satte upp målet att få in 20 miljoner kronor i externt kapitaltillskott för att klara ekonomin.

Handbolls-EM, startar i dag, fredag. Spelplats som så många gånger förr, i olika sporter, är Scandinavum i Göteborg.

”Sveriges mesta arena” sedan invigningen 1971 – här har inte mindre än 16 europeiska mästerskap genomförts i arenan. Nu är det åter dags när EM i handboll 2020 drar igång och då blir arenans 17:e EM. Tillsammans med 18 världsmästerskap gör det Scandinavium till en riktig mästerskapsarena.

Dagen kryper sakta närmare. Ni vet, första söndagen i mars är det alltid dags. 15 000 skidåkare  preparerade i Berga By, minst det tiodubbla antalet människor lika redo vid TV:n. Vasaloppets strapatser delas av åtskilliga, nio mil kräver en hel del. I år kanske mer än på många år. Det är minimalt med snö.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ibland tar sig idrottssponsring uttryck i de mest märkliga och positiva formerna. Som  i Göteborg. I december genomförde Göteborgsvarvet, till förmån för WaterAid, en julkampanj för att samla in pengar till ett livsviktigt arbete - och resultatet blev strålande!

Sportbladet inleder en storsatsning på bandy som innebär sändning av Elitseriens samtliga matcher. Aftonbladet fortsätter arbetet med Bandypulspå samma sätt som tidigare, men utvecklar samtidigt sändningarna för att få en större målgrupp.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.