Golfen i miljonavtal med adidas

Marknadsvärdet uppskattas till 4 miljoner kronor när TaylorMade adidas Golf och Svenska Golfförbundet blir partners fram till och med OS i Brasilien 2016.

Deras avtal innebär att företaget blir officiell leverantör av bland annat utrustning, kläder och skor till förbundet sex år framåt och gäller över OS 2016 i Rio de Janeiro Brasilien.

"Enklare att arbeta"

Gunnar Håkansson, generalsekretare i SGF, är glad över att förbundet nu har en partner som har ett komplett program att erbjuda, allt från kläder till golfutrustning.

- Vi har i det här segmentet länge sökt en partner som kan erbjuda en helhet vilket gör det enklare att arbeta, bland annat för dem som har ansvaret för våra landslag. Företaget har dessutom en hög ambition för sin Sverigemarknad, vill växa och bli starkt, vilket också är spännande.

- Det har varit viktigt för båda parter att samarbetet blir långsiktigt, det ger möjligheter att planera för och utveckla de möjligheter som uppstår i golfen över tiden. OS 2016 är själva brytpunkten, men jag ser gärna en även fortsättning efter den.

Landslagen prioriteras

Samarbetet omfattar i princip hela den tävlingsverksamhet som SGF bedriver, även om fokus ligger på landslagen, Swedish Golf Team. Men även junior- senior- och handikappgolfen kommer att dra nytta av det nya avtalet.

TaylorMade adidas Golf ägs av adidas Group och är i dag världens största golfföretag. I produktportföljen finns TaylorMade som framförallt tillverkar hårdvara, adidas kläder och skor samt Ashworth kläder.

TaylorMade grundades 1979 och är det mest spelade drivermärket på världens tourer, en position som märket haft i tio år.
 

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Nu börjar det bli trångt på läktarna runt centercourten vid Båstad tennisstadion. Räkna med nytt publikrekortd i sommar. Den ene världsstjärnan efter den andre har gett klartecken till att komma i sommar. Senast  sa världstvåan Jannik Sinner ja till Nordea Open.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.