AIK får behålla tunga sponsorer

Om inte hot så i alla fall hårfint nära, det har varit hårda ord, svarta rubriker och snack om att riva kontrakt. Men likväl, i dag kan AIK fotboll rapportera om att såväl Peab som Åbro stannar som sponsorer.

Två av de viktigaste företagen har gett klartecken till en fortsättning.

- Vi ser AIK Fotboll som en fortsatt framgångsrik samarbetspartner. Klubben har en mycket intressant elit- och ungdomsverksamhet som ligger i framkant i Sverige och vid sidan av fotbollen tar AIK ett betydelsefullt socialt ansvar, säger Peabs vice vd Mats Johansson.

Nytt fem-årsavtal

Peab fortsätter vara en av AIK Fotbolls huvudsponsorer. Det första avtalet tillkom 2006.

- AIK är det allsvenska lag som syns mest i medierna. Detta i kombination med att vi på Åbro har varit med sedan 90-talet och att AIK har Sveriges trognaste publik så såg vi det som en självklarhet att fortsätta fem år till, säger Henrik Dunge, vd för Åbro.

Sponsoravtalen är mycket välkomna i en klubb som försöker snåla och dra in på det mesta för att få rätsida på ekonomin.

- AIK är det allsvenska lag som syns mest i medierna. Detta i kombination med att vi på Åbro har varit med sedan 90-talet och att AIK har Sveriges trognaste publik så såg vi det som en självklarhet att fortsätta fem år till, säger Henrik Dunge.

40 procent av omsättningen

- Marknads- och sponsorsidan står för 35-40 procent av vår omsättning så det är så klart en otroligt viktig del av vår ekonomi. Anledningen till att vi går ut med Åbro och Peab är för att de är så stora sponsorer, säger Annela Yderberg.

Avtalet med Åbro Bryggeri är det största enskilda sponsoravtalet i AIK Fotbolls historia. Det första avtalet skrevs i början av 90-talet och nu blir det en förlängning i fem år.

- Att Åbro Bryggeri skriver på ett nytt utökat och långsiktigt huvudsponsoravtal känns väldigt roligt och viktigt. Vi har tillsammans hittat en bra form för exponering och aktiviteter som passar Åbro väl, säger Johan Cederbrant, försäljnings- och Marknadschef på AIK Fotboll.

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

När nykomlingen Åby-Tjureda i elitserien basunerade ut att vi ska bygga en bandyhall var det många som hånlog. En bandyhall mitt i skogen i Åby-Tjureda socken med 750 invånare? Det går inte, var andemeningen. Underskatta aldrig smålänningar. Nu är hallen klar. Bygget tog fem månader. Världsrekord?

Kostnad: 43 miljoner kronor. Hallen är stålklädd men fullisolerad. Ljus och fin invändigt med träläktare som ger ett varmt intryck, Yta: 78x120 meter. Plats för 2 000 stående, plus 102 stolar som monterades på torsdagen. Takhöjd tolv meter till lamporna enligt Bandyförbundets bestämmelser.

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Som tränare hade han drömjobbet. Hans klubb fick 50 miljoner kronor från Mellby Gård för att förstärka laget. Spelare skulle handplockas och tränaren såg fantastiska möjligheter för att bygga ett lag, men i dag fick han sparken. Managern Peter Swärdh måste lämna Trelleborg. 

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.