AIK får behålla tunga sponsorer

Om inte hot så i alla fall hårfint nära, det har varit hårda ord, svarta rubriker och snack om att riva kontrakt. Men likväl, i dag kan AIK fotboll rapportera om att såväl Peab som Åbro stannar som sponsorer.

Två av de viktigaste företagen har gett klartecken till en fortsättning.

- Vi ser AIK Fotboll som en fortsatt framgångsrik samarbetspartner. Klubben har en mycket intressant elit- och ungdomsverksamhet som ligger i framkant i Sverige och vid sidan av fotbollen tar AIK ett betydelsefullt socialt ansvar, säger Peabs vice vd Mats Johansson.

Nytt fem-årsavtal

Peab fortsätter vara en av AIK Fotbolls huvudsponsorer. Det första avtalet tillkom 2006.

- AIK är det allsvenska lag som syns mest i medierna. Detta i kombination med att vi på Åbro har varit med sedan 90-talet och att AIK har Sveriges trognaste publik så såg vi det som en självklarhet att fortsätta fem år till, säger Henrik Dunge, vd för Åbro.

Sponsoravtalen är mycket välkomna i en klubb som försöker snåla och dra in på det mesta för att få rätsida på ekonomin.

- AIK är det allsvenska lag som syns mest i medierna. Detta i kombination med att vi på Åbro har varit med sedan 90-talet och att AIK har Sveriges trognaste publik så såg vi det som en självklarhet att fortsätta fem år till, säger Henrik Dunge.

40 procent av omsättningen

- Marknads- och sponsorsidan står för 35-40 procent av vår omsättning så det är så klart en otroligt viktig del av vår ekonomi. Anledningen till att vi går ut med Åbro och Peab är för att de är så stora sponsorer, säger Annela Yderberg.

Avtalet med Åbro Bryggeri är det största enskilda sponsoravtalet i AIK Fotbolls historia. Det första avtalet skrevs i början av 90-talet och nu blir det en förlängning i fem år.

- Att Åbro Bryggeri skriver på ett nytt utökat och långsiktigt huvudsponsoravtal känns väldigt roligt och viktigt. Vi har tillsammans hittat en bra form för exponering och aktiviteter som passar Åbro väl, säger Johan Cederbrant, försäljnings- och Marknadschef på AIK Fotboll.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.