Sponsorrekord i norsk skidåkning

I Norge pågår en guldrusch i alla bemärkelser. Som norsk skidåkning som slår alla som helst sponsorrekord. Skidförbundet har nu passerat 50 miljoner kronor i sponsorintäkter och mera är på gång. Så sent som 2009 var siffrorna inte mer än 20 miljoner.

- Vårt mål är att vara det hetaste sponsorobjektet i Norge och det tror jag att vi är nu, säger sponsorchefen i skidförbundet, Bernt Halvard Olderskog, till Dagens Näringsliv.

Företag vill vara med

Den totala succén vid VM vid Holmenkollen i våras öppnade alla slussar. Stora företag vill vara en del av skidframgångarna.

För första gången i historien har NSF (Langrenn) mer än 50 miljoner i årliga sponsorintäkter.

- I 2009 hade vi 20 miljoner i intäkter. Nu har vi passerat 50 miljoner och vi är ännu inte klara med alla avtal.

30-miljonerspaket

Det är Terra Bank och Norgesgruppen som nu köper in sig på 50 centimeter stora reklamplatser på löparnas kläder. Terra går totalt in med 30 miljoner över tre år och blir den andra stora sponsorn jämte Aker.

- Vi är väldigt komfortabla med att vara en god nummer två. Aker driver en helt annan verksamhet än oss, säger koncernchefen i Terra, Stein Ole Larsen, till DN.
Terra har funnits med sponsor tidigare, men inte på damlandslaget. Nu öppnades möjligheten med de nya reklamplatserna och då ökade Terra budet med 10 miljoner i år och totalt 30 miljoner på tre år.

- Det var galet att inte inkludera tjejerna i vår sponsring, men nu har vi alla längdlandslagen, säger Larsen.

Anställda gillar skidåkning

Vad är då skälet till att företaget satsar så mycket pengar?

- Längdskidåkningen är en typisk lokal idrott som man finner runt om in landet. Terra har 78 sparbanker spridda runt i Norge och det är många relationer mellan löparna och deras lokala banker, förklarar Larsen.

Landslagstjejerna ingår nu i Terras stora sommarkampanj och i vinter tog banken initiativet till en talangjakt för att hitta nya stjärnor. Terras anställda är därtill mycket aktiva och vid Birkebeinerrennet senast hade Terra flest deltagare av alla företag.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.