Så hittar Skoda sin målgrupp

Skodas mål är klart, ishockeyungdomarnas föräldrarna, dvs bilköparna. Vägen till den främsta målgruppen går via en hockeyfond där bilföretaget investerar flera miljoner.

Under de senaste tio åren har Skodas anseende förbättrats avsevärt.  Det har skett via nya modeller, bättre bilar och en massiv marknadsföring där ishockeyn har prioriterats. Nu fortsätter Skoda sin massiva sponsorsatsning i Europa och i Sverige.

Ytterligare ett avtal

Bilföretaget gick nyligen in i ett nytt två-årsavtal med Svenska Ishockeyförbundet som ett led i en flerårig målmedveten satsning i de främsta hockeyländerna.

Skoda avsätter 1 miljoner kronor i sin Hockeyfond ur vilken föräldrar och andra eldsjälar runt ungdomshockeyn kan söka pengar.

Det kan gälla allt från en ny sarg, tvättmaskiner eller nya hockeytrunkar. Samtidigt startar en kampanj där Skoda hyllar alla föräldrar som ställer upp ideellt och skjutsar sina barn till och från träningen.

Klubbarna får söka 

- Idag finns det över 40 000 ungdomsspelare registrerade hos Svenska Ishockeyförbundet. Många av dessa spelar i klubbar med små resurser. Vår förhoppning är att vi ska kunna hjälpa till med att lösa några av deras behov. Vi ser Hockeyfonden som ett långsiktigt engagemang, säger Mikael Sandberg, pressansvarig på Skoda.

Företaget ska ge ekonomiskt stöd till olika ishockeyklubbar fram till hockey-VM i maj 2012. Sedan fyller Skoda på Hockeyfonden med ytterligare pengar och öppnar upp för nya ansökningar även nästa säsong.

- Vi ger också något tillbaka till alla föräldrar som ställer upp med tid och pengar, säger Sandberg.

I Hockeyfondens jury ingår bland andra Ishockeyförbundets utvecklings- och landslagschef Tommy Boustedt och bröderna Sedins föräldrar, Tommy och Tora.

Sedan Gösta Carlsson, en av golfsveriges mest älskade entreprenörer, gick bort 99 år gammal i slutet av 2018 har en strategisk översyn av verksamheten på Barsebäck Golf & Country Club genomförts. Nu kommer beskedet att anläggningen är till salu.

Svenska bandyförbundets avtal med Uppsala kommun går ut i år. Bli inte ett dugg förvånade om nästa års final spelas i Västerås. Jag ställde frågan till Bandyförbundets ordförande Per Anders ”Nöne” Gustafsson. Hans svar: ”Rocklunda är vår största inomhusarena”. Det är svar nog. Cirka 7 000 åskådare ryms i arenan.

Marathongruppen har idag tillsammans med arrangörsföreningarna runt om i landet tvingats ta beslutet att ställa in Vårruset 2020 som skulle arrangerats den 27 april till 4 juni runt om i landet.

- Det är en sorglig stund men samtidigt är vi stolta över att alla de som anmält sig och arbetat för att försöka genomföra Vårruset, säger Daniel Almgren, vd  för Marathongruppen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Mitt i allt,positiva idrottsnyheter! Vi i Brynäs har klart med förlängt huvudpartneravtal med Länsförsäkringar Gävleborg, utropar Johan Cahling, direktör för varumärke och hållbarhet i klubben.

På bara ett par veckor omkullkastades spelvärlden.  Så mycket spel som bara gäller fotboll… Och plötsligt spelades inga matcher. Spelkupongerna blev tomma. Men hästarna springer!

ATG är vinnaren på spelmarknaden och noterar höga nivåer. Medan Svenska spel för första gången i bolagets historia tvingades ställa in Stryktipset.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.