Energifonden bästa sponsorprojektet
Svenska Fotbollförbundets projekt Energifonden, framtaget i samarbete med E.ON uppmärksammas i Europa. Så pass att satsningen belönas i kategorin "Best Sponsorship Activation" i Uefa:s marknadsföringstävling KISS Marketing Awards som det bästa!
"En succé för svensk fotboll"
Vid UEFA:s tillställning i Paris utsågs Energifonden till vinnare och hyllades enligt termer som:
"Den mest innovativa sponsringsaktivitet vi sett".
"Ett projekt som på ett helt nytt sätt stödjer fotbollsklubbarnas behov”.
”I våra ögon ett långsiktigt projekt som kan kopieras av andra förbund i Europa”.
- Vi är jättestolta. Energifonden har varit en given vinnare redan från början. Landsortsklubbarna har stora behov av att sänka sina energikostnader, och det är precis vad sker här, säger Jan Larsson, marknadschef på Svenska Fotbollförbundet.
I projektet finns det många värden. Inte minst att ledarna i småklubbarna känner sig ihågkomna. De får stöd i att vårda klubblokaler och idrottsplatsen. Via Energifonden kan de söka och få hjälp till åtgärder som gör energiförbrukningen mer effektiv och kostnaderna lägre.
Stor del av klubbarnas utgifter
En undersökning påvisar att en tredjedel av driftskostnaderna för en mindre fotbollsklubb kommer från användning av el men projekten visar att det finns flera enkla
- Vi vill kunna göra verklig skillnad. Vi kan energifrågor och därför är det naturligt att bygga aktiviteterna kring energieffektivisering. Vinsten känns extra kul eftersom det blir ännu fler utdelningar ur Energifonden under 2012, säger Christina Thörnvall, sponsringsansvarig på E.ON.
Under 2011 har småklubbar tillsammans fått nära 2 miljoner kronor för energiåtgärder.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.