Energifonden bästa sponsorprojektet

Småklubbarna är vinnare som mottagare av bidragen när Svenska Fotbollsförbundet knyter samman dem med sponsorn, energikoncernen E.ON. Nu hyllas projektet av Uefa som det mest innovativa av alla.

Svenska Fotbollförbundets projekt Energifonden, framtaget i samarbete med E.ON uppmärksammas i Europa. Så pass att satsningen belönas i kategorin "Best Sponsorship Activation" i Uefa:s marknadsföringstävling KISS Marketing Awards som det bästa!

"En succé för svensk fotboll"

Vid UEFA:s tillställning i Paris utsågs Energifonden till vinnare och hyllades enligt termer som:

"Den mest innovativa sponsringsaktivitet vi sett".

"Ett projekt som på ett helt nytt sätt stödjer fotbollsklubbarnas behov”.

”I våra ögon ett långsiktigt projekt som kan kopieras av andra förbund i Europa”.

- Vi är jättestolta. Energifonden har varit en given vinnare redan från början. Landsortsklubbarna har stora behov av att sänka sina energikostnader, och det är precis vad sker här, säger Jan Larsson, marknadschef på Svenska Fotbollförbundet.

I projektet finns det många värden. Inte minst att ledarna i småklubbarna känner sig ihågkomna. De får stöd i att vårda klubblokaler och idrottsplatsen. Via Energifonden kan de söka och få hjälp till åtgärder som gör energiförbrukningen mer effektiv och kostnaderna lägre.

Stor del av klubbarnas utgifter

En undersökning påvisar att en tredjedel av driftskostnaderna för en mindre fotbollsklubb kommer från användning av el men projekten visar att det finns flera enkla

- Vi vill kunna göra verklig skillnad. Vi kan energifrågor och därför är det naturligt att bygga aktiviteterna kring energieffektivisering. Vinsten känns extra kul eftersom det blir ännu fler utdelningar ur Energifonden under 2012, säger Christina Thörnvall, sponsringsansvarig på E.ON.

Under 2011 har småklubbar tillsammans fått nära 2 miljoner kronor för energiåtgärder.

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

AIK var länge den fula ankungen i bandysagan tills framför allt miljonären Marco Engborg ville att AIK skulle återta en plats bland hermelinerna. Med hjälp av en välfylld plånbok förverkligade Engborg sin dröm och på några snabba säsonger var AIK tillbaka i högsta serien inför säsongen 2019-2020.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Nu gör SVT en egen lansering. ”SVT – kanalen för damfotboll!”

Sportevenemang och tv – men i vilken kanal… Den här gången är det SVT som har varit på tårna. SVT har klart med större delen av det svenska damlandslagets kvalmatcher och landskamper och nu står det klart att EM 2021 sänds i SVT. 

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.