Peugeot återtar position inom cykling

Peugeot satsar på att återta sin position inom cykelsporten. Därför går Peugeot Sverige in som ny sponsor till Svenska Cykelförbundet, vilket är en frukt av ett samarbete på bilsidan i Västsverige.

Peugeot har en lång tradition som cykeltillverkare. Redan 1886 lanserade Armand Peugeot den första riktiga cykeln, med lika stora hjul och kedjekontrollerat växlingssystem.

Främsta fabriksteamet

Företaget gick tidigt in och sponsrade tävlingscyklandet. Redan 1896 blev Paul Bourillon världsmästare i sprint på en Peugeot-cykel. I Tour de France är Peugeots team med sina tio vinster det mest framgångsrika fabriksteamet genom tiderna.

När västgötske Bernt Johansson defilerade mot mållinjen, under poliseskort, för sitt klassiska OS-guld 1976 i Montreal, var det just på en Peugeot-cykel.

- Det känns självklart för oss att återta en position inom cykelsporten. Det finns i vårt DNA och vi har en stolt historia, men också en spännande framtid, säger Per Brinkenberg, nytillträdd vd på Peugeot Sverige, och fortsätter:

Medaljhopp i OS

- Alla våra cyklar utvecklas av vårt designcenter och vi har allt från barncyklar till avancerade tävlingscyklar.

Förbundsordförande Yvonne Mattsson säger angående samarbetet med Peugeot:

- Vi är väldigt glada och stolta att Peugeot, som är ett starkt och positivt varumärke, valt att inleda ett sponsorsamarbete med Svenska Cykelförbundet. Det är stimulerande, spännande och väldigt betydelsefullt inte minst för utvecklingen av vår landslagsverksamhet. Peugeots stolta tradition inom cykelsporten bådar gott för ett långsiktigt och framgångsrikt samarbete.

Utökat samarbete

Bakgrunden till cykelsportens nya sponsoravtal är ett mångårigt samarbete med bilmärket Peugeot genom Hansson Bil, en lokal handlare i Västsverige.

- Samarbetet har fungerat utmärkt och fordon passar vår verksamhet som ”hand i handske”. Vi ser därför med glädje och tillsförsikt fram mot det utökade samarbetet, nu med generalagenten för Peugeot, säger Anders Karlsson, generalsekreterare i Svenska Cykelförbundet.

2012 är ett viktigt år för svensk cykelsport, med OS i London i sommar som höjdpunkt.  Hoppet står främst till Emma Johansson, som är ett av medaljhoppen i landsvägsgrenen.

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.