Avtal hemlighölls för småklubbarna

Svenska Spels och Svenska Fotbollförbundets avtal som årligen är värt 35 miljoner kronor gäller bara Allsvenskan och Superettan. Småklubbarna i division I skulle kunna ingå avtal med andra spelbolag, men det har inte förbundet berättat för att värna om spelmonopolet.

Avtalet är så hemligt att få av Svenska Fotbollförbundets medlemmar har sett sponsoravtalet. De har de inte fått en chans att upptäcka eventuella möjligheter och därför kan de inte heller påverka sina ekonomiska villkor.

Nya uppgifter framkommer

För möjligheterna finns där för alla mindre klubbar, de från division 1 och nedåt i seriesystemet.

- Det här kände vi inte till, säger Niclas Fröberg i Vasalunds IF och får stöd av flera representanter för småklubbar.

Spelmonopolet diskuteras som aldrig förr och nu framkommer besvärande omständigheter, visar Fotbollskanalen.

En tyst överenskommelse

Svenska Spel köper rättigheterna till svensk fotboll och då ingår också en tyst överenskommelse om att förbundet ska verka för ett fortsatt spelmonopol.

Utländska bolag som jobbar hårt för att nå större marknadsandelar i Sverige kan enbart verka via internet, men får varken skriva avtal eller marknadsföras via enskilda klubbar.

Ett liknande avtal kan enligt uppgift gälla även ishockeyförbundet och Svenska Spel. Vita Hästen fick en åthutning efter ett avtal med en utländsk spelaktör och tvingades backa ur den uppgörelsen.

"Blåser sina egna medlemmar"

”Svenska spel har onekligen köpt en stark partner i svensk fotboll. Man är för monopolet och samarbete med en partner, och man ser till att alla andra spel hålls på långt avstånd från svensk fotboll”, skriver Fotbollskanalens Olof Lundh efter avslöjandet.

Hovrätten har tidigare hävdat att det inte är förbjudet att marknadsföra utländska spelbolag via media, men ärendet är nu uppe i Högsta domstolen. Det besvärliga är att enligt gällande lagsstiftning går det inte att utdöma straff.

”Jag förstår inte hur förbundet öppet kan blåsa sina egna medlemmar? Det är en sak att de inte får några pengar, men att division 1-klubbarna som velat få insyn i avtalet med Svenska Spel men blivit nekade det och bara fått höra att allt är förbjudet när det handlat om eventuella samarbeten som kunnat ge lite extra resurser”, skriver Olof Lundh.

Hur lyckas man i fotbollsaffärer? Fråga Benfica.  Sedan 2010 har portugiserna sålt en startelva för 3,25 miljarder kronor. En summa som är en våt dröm för en svensk klubb.

Kalmar FF var i ekonomisk kris. Nu tar kommunen över Guldfågeln Arena. Kommunen betalar 244,5 miljoner kronor för arenan och tar det fulla ekonomiska ansvaret för den.

Tre damer, tre herrar. Så ser det ut i den nya styrelsen I Svenska bandyförbundet. Det är första gången lika många kvinnor som herrar finns i styrelsen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Trots att Sverige har nästan lika många kvinnliga idrottsutövare som manliga går åtta av tio sponsorkronor till män. Det måste vi ändra på, anser Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen som dock ser ljuset i tunneln.

Idrotten riskerar bli förlorare när reglerna för spelmarknaden förslås göras om. Det konstaterar RF, Riksidrottsförbundet efter att Spellicensutredningen presenterats på fredagen.

Efter månader av spekulationer kom bekräftelsen efter tio på fredagsmorgonen. Djurgårdares drömvärvning är verklighet. Kim Källström är tillbaka.