Underleverantörer – och sponsorer…

Bo Sundberg är klubbdirektör i Norrköping Dolphins. Men också projektledare hos byggkonsultföretaget Nira. Nu framkommer att många av underleverantörerna vid ett storbygge också är sponsorer till basketlaget och över allt svävar den s k Göteborgsandan.

Majoriteten av de underleverantörer som anlitats av Etablering Norrköping och dess byggkonsult Bo Sundberg för ombyggnaden av Strykbrädan är också sponsorer av Dolphins, avslöjar Norrköpings Tidningar som har synat skandalprojektet som blev 25 miljoner dyrare än vad kommunen hade beräknat.

Ett skandalbygge

I spåren på alla fakta framkommer en dålig kostnadskontroll, hur tidigare vd:n för Etablering Norrköping, Stefan Eklind, av revisorerna inte beviljas ansvarsfrihet för 2011, att kommunalrådet Eva Andersson och andra styrelseledamöter nu ställer sina platser till förfogande efter en massiv kriktik, och hur kommunens jurister förbereder en stämning av Niras AB som har haft projektansvaret.

Med Bo Sundberg som projektledare. Samme Sundberg som står bakom Dolpins och bygget av Stadium Arena.

Det kritikerna också ifrågasätter är kopplingarna mellan en majoritet av företagen som är involverade i Strykbrädan  och basketklubben. Niras och Etablering AB hör till sponsorerna liksom en rad underleverantörer.

"Liknar Göteborgsandan"

Även vd:n vid Strykbrädan, Stefan Eklind har haft ett engagemang i klubbens styrelse.

- Det liknar lite grann Göteborgsandan, säger ordföranden i institutet mot mutor, Claes Sandgren, till NT.

Han anser att det kan finnas ett informellt beslutsfattande där man i botten har en sund önskan att främja kommunen och kanske idrotten, men där man blandar sina roller.

Kanske vill man gynna lokala företeelser för att uppnå något högre mål...

En riktig entreprenör

Bo Sundberg är den hyllade entreprenören som har jobbat hårt för basketsporten i Norrköping. Han drev projektet Stadium Arena och såg till att det förverkligades och han har skapat resurser som innebär att laget har blivit avsevärt starkare.

I dag medger han att många av underleverantörerna också är sponsorer, men han ser inget samband i det.

- De har räknat precis som alla andra, säger Sundberg och tillägger att han som konsult måste ta hänsyn till pris och kompetens.

"Mycket, mycket långsökt"

Sundberg anser att det är långsökt att dra slutsatser utifrån att man är med i olika nätverk.

Claes Sandgren betonar att en konsult i ett sådant här sammanhang ska ha sin fulla lojalitet hos sin uppdragsgivare, som betalat honom för att göra ett så bra jobb som möjligt.

- Något samband med att de är sponsorer finns absolut inte. Då skulle jag inte kunna handla av så många i den här staden, understryker Sundberg.

"Allting blir så långsökt"

- Det som talar emot ett samband är att de här är upphandlade enligt lagen om offentlig upphandling, så där går det inte att göra någonting.

Sundberg framhåller också:

- Allting blir så långsökt om man ska blanda ihop de olika nätverken som finns. Jag är med i Rotary och en massa andra sammanhang. Då skulle man behöva rannsaka alla nätverk jag är med i. Det blir långsökt om man ska dra slutsatser av det.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

De kommer från Afrika, Indien, Indonesien, Jordanien, Armenien och Tajikistan och de är minst av allt bortskämda. Det de 25 ungdomarna också har gemensamt är intresset för idrott och utbildning. Därför är de på Bosön.

Han kan inte låta bli. Det går bara inte. Han måste vara med i hetluften, känna anspänningen, vinden och farten. Torbjörn Törnqvist tar 6-700 miljoner från sitt kapital och satsar igen med en nybyggd våghalsig katamaran.

Den 18 september tar hästar och ryttare över i legendariska Central Park i New York. På plats finns bl a Antonia Ax:son Johnson som är en av de främsta sponsorerna till evenemanget.

Josep Mara Bortomeu, Barcelonas president, kan tänka sig en att avstå miljarder. Hans klubb och Real Madrid tjänade bara i fjol vardera nära 1,4 miljarder kronor på att själva sälja TV-rättigheter. Nu ska alla lagen dela på jätteintäkterna.