EM-reklam med mycket passion

Passionen är vad Carlsberg lanserar i sin nya globala reklamfilm inför fotbolls-EM. Sverige är först ut när företaget som officiell sponsor, framhåller supportrar och deras passion för sitt land i takt med att sommarens fotbollsfest kommer allt närmare.
Passionen hos fotbollssupportrarna illustreras med ansiktsfärg på en rad fans i Carlsbergs nya reklamfilm.

Genom reklamfilmen, som premiärvisas i Sverige och Hong Kong den 3 maj, hoppas man inspirera fotbollssupportrar att stå upp och stolt visa sin passion för sina respektive länder.

Reklamen visar hur fans nonchalant stoltserar med sina heltäckande ansiktsmålningar på en rad olämpliga platser, som på en fin restaurang och medan man läser upp nyheterna på TV.

- Vi ser att trenden kring ansiktsmålning har utvecklats mer och mer under senare turneringar. Med filmen vill vi lyfta fram det positiva engagemang och stolthet som fotboll skapar. I Sverige har vi anpassat filmen och lyft fram de svenska färgerna”, säger Jacob Andersson, Brand Manager på Carlsberg Sverige.

Företaget har även skapat en Facebook-applikation som knyter ann till ansiktsmålningstemat. Genom applikationen kan supportrar visa för sina vänner hur de stöttar sitt lag inför och under EM 2012.  

En Facebook-app, också den med ansiktsmålning som tema, här till lanseringen.

Åsikterna var många, hettan bara tilltog och det sociala nätet brann. En Counter Strike-spelare i Mästarnas mästare, en självutnämnd idiot sprang in på arenan och bestämde slutresultatet och därpå fotbollens låga kvalité.

Det är ett av de bästa bevisen på att idrottsturism genererar stora pengar. Kommunledningen övertygades hösten 2011 och vid lördagens femte Ironman Kalmar beräknas att omsättningen uppgår till drygt 40 miljoner kronor.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Tolv mer eller mindre kända idrottare. I ett av Sveriges mest sedda program. Numera är det sällan någon säger nej. Att delta och att synas betyder åtskilligt för det egna varumärket.

Djurgården gör årets värvning i svensk elitfotboll. Klubben investerar kraftigt i A-lagstruppen och nu avslöjas att förre landslagsmålvakten Andreas Isaksson också har lockats till Djurgården.