EM-reklam med mycket passion

Passionen är vad Carlsberg lanserar i sin nya globala reklamfilm inför fotbolls-EM. Sverige är först ut när företaget som officiell sponsor, framhåller supportrar och deras passion för sitt land i takt med att sommarens fotbollsfest kommer allt närmare.
Passionen hos fotbollssupportrarna illustreras med ansiktsfärg på en rad fans i Carlsbergs nya reklamfilm.

Genom reklamfilmen, som premiärvisas i Sverige och Hong Kong den 3 maj, hoppas man inspirera fotbollssupportrar att stå upp och stolt visa sin passion för sina respektive länder.

Reklamen visar hur fans nonchalant stoltserar med sina heltäckande ansiktsmålningar på en rad olämpliga platser, som på en fin restaurang och medan man läser upp nyheterna på TV.

- Vi ser att trenden kring ansiktsmålning har utvecklats mer och mer under senare turneringar. Med filmen vill vi lyfta fram det positiva engagemang och stolthet som fotboll skapar. I Sverige har vi anpassat filmen och lyft fram de svenska färgerna”, säger Jacob Andersson, Brand Manager på Carlsberg Sverige.

Företaget har även skapat en Facebook-applikation som knyter ann till ansiktsmålningstemat. Genom applikationen kan supportrar visa för sina vänner hur de stöttar sitt lag inför och under EM 2012.  

En Facebook-app, också den med ansiktsmålning som tema, här till lanseringen.

Nog för att det är mycket som händer, och mycket som inte borde hända, runt AIK, men klubben är det näst mest nämnda varumärket i Sverige under 2016.

Så står den där. Sveriges första Airdome med dubbla plastväggar, 22,5 meter hög, 115 meter lång och 75 meter bred. Gigantisk och efterlängtad, men aldrig förverkligad utan två personers välvilja.

16 tjejer kände sig som ett guldlag efter segern i starten mot Spanien. 16 tjejer som nånstans där borta drömmer om 110 000 kr vardera förutom själva EM-guldet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Vi vill alla bli vinnare. Spelandet består bland oss svenskar, men förändras på flera olika sätt. Det visar sig att färre spelar – och satsar mera.

Du som vill se direktsänd hockey och fotboll ligger bakom de allra största affärerna någonsin i svensk idrott. Upphandlingen av rättigheterna till SHL respektive paketet Allsvenskan-Superettan handlar om miljardbelopp.

Det är miljoner hit och dit, och det är räknat i euro eller pund, det är siffror så man baxnar och tycker att det borde finnas något slut. Men inte. Internationell fotboll saknar gränser i dubbel bemärkelse.