Skoda har investerat 40 miljoner euro i VM

Skoda valde ishockey-VM som en av huvudkanalerna för att berätta om sina bilar. För 20:e året i rad är nu bilföretaget huvudsponsor och totalt är 40 miljoner euro investerade i marknadsaktiviteter i samband med alla VM-turneringar.
I Hammarbybacken i Stockholm skapades en jättelik hockeyklubba inför VM. Skoda är huvudsponsor sedan 20 år och ville göra något extra av det jubiléet.

 

För att göra något alldeles extra av 20-årsjubiléet som sponsor lät Skoda skapa en gigantisk formation av bilar i form av en jättelik ishockeyklubba i Hammarbybacken.

En flotta av vita fordon

- När vi nu lämnade över bilarna så ville vi uppmärksamma världens längsta sponsorsamarbete med världens största hockeyklubba, säger Mikael Sandberg, press- och pr-chef på Skoda Sverige.

Vid i synnerhet hotell och arenor ses de officiella VM-bilarna och den flottan av vita fordon formades som en klubba, allt återgivit via fotografer i en helikopter.

Under de här 20 åren har Skoda fått bevis för att marknadsföringen och alla event har gett resultat och därför fortsätter satsningen. Den stora och långsiktiga satsning på ishockey hänger ihop med företagets tillväxtstrategi – att fördubbla försäljningen globalt till 1,5 miljoner bilar år  2018.

Längsta samarbetet

- Numera finns det en stark koppling mellan ishockey och Skoda. Dessutom finns det många värdeord inom ishockey som vi vill associeras med, säger Mikael Sandberg.

Under VM syns inte bara företaget i samband med TV-sända matcher, Skoda arrangerar även event på olika platser i Stockholm, genomför provkörning av en ny bilmodell och lanserar en hockey-app för fansen.

20 år som stadig partner visar både en uthållighet och ett affärsubyte. Sandberg hävdar också att enligt Guiness rekordbok är äktenskapet VM – Skoda det längsta någonsin mellan ett företag och ett världsmästerskap.

Samarbetet får också en fortsättning. Nyligen skrevs ett nytt avtal som gäller till och med 2017.

Hockeyfonden blir kvar

Det innebär också att satsningen på Hockeyfonden består. Här reserverade Skoda 1 miljoner kronor förra hösten.

En första del av projektet pågick fram till just VM. Nu ska Skoda fylla på med ytterligare pengar och öppna för nya ansökningar.

Här kan föräldrar och andra eldsjälar runt ungdomshockeyn söka pengar. Det kan gälla allt från en ny sarg, tvättmaskiner eller nya hockeytrunkar.

Fakta

Om ishockey-VM

Ishockey-VM i Slovakien 2011 lockade över 800 000 besökare och sågs av över 735 miljoner TV-tittare i 100 länder

I 37 av 56 matcher under hockey-VM 2011 spelade landslag som bar Skodas logo på tröjor och hjälmar

I VM spelas 64 matcher som bevakas av 350 skrivande journalister, 100 fotografer per arena

Om Skoda

Skoda har investerat 40 miljoner Euro under 20 år som partner till Internationella ishockeyförbundet, IIHF

2011 sålde Skoda totalt 875 000 bilar i Världen (vilket är fler än exempelvis Volvo), i Sverige gjorde Skoda sitt bästa resultat på tio år med 13 931 registrerade bilar och har an marknadsandel på 4,6 procent (2011)

Damkronorna har äntligen fått sitt avtal. Nu ska det vara slut på alla trätor och  parterna ser fram mot kommande läger och turneringen i december. Fullt fokus är nu på att återta platsen i VM:s högsta division .

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Sverige  blir platsen för en unik golftävling de tre närmaste åren. På Bro Hof ska 78 damer möta 78 herrar i ett exceptionellt arrangemang i premiären 2020. Affischnamn  och värdar är de svenska essen, Annika Sörenstam och Henrik Stenson.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils Wiberg med sitt företag Prioritet Finans är en av landets största idrottssponsorer. Nu har han tagit nya beslut. Hans miljoner ska få fart på de svenska herrarna i längdåkning och samtidigt blir han stjärnsponsor till IFK Göteborg Futsal. 

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.