Pepsis svar på Coca-Colas VM-satsning

Nu kommer Pepsis svar på Coca-Colas ställning som huvudsponsor vid fotboll-VM i Brasilien i sommar. Pepsi har värvat ett helt gäng världsstjärnor för reklamuppdrag under året.
VM-arenorna börjar ta form.Här en ny bild från Maracana stadion i Rio de Janeiro där arbetare målar vita linjer på gräset. Medlemmar i FIFA och 2014 World Cups lokala organisationskommittén har inlett en inspektionsresa till arenor i värdstäderna i hela Brasilien. Foto: Felipe Dana , AP Photo/TT Nyheter

 
Pepsi gör den största PR-investeringen någonsin när dryckesjätten värvar ett globalt superteam. 17 av världens främsta fotbollsspelare ingår i teamet.

Över hundra miljoner

Att försöka få fram uppgifter om hur många  miljoner den här satsningen kostar är omöjligt. Men de här lirarna  är bortskämde med höga gager till vardags och de knappast gör sig besvär utan minst några miljoner i arvode.

För några av dem räcker inte det på långa vägar så uppskattningen är att bara ersättningen till spelarna ligger på dryga 100 miljoner kronor.

- Det här är den största uppställningen med fotbollsstjärnor som vi någonsin har haft och det är vi väldigt stolta över, säger Sofia Gullholm, Nordisk marknadschef på Pepsico Norden.

19 världsstjärnor

19 av världens främsta spelare har företaget lyckats nå avtal med.

Superstjärnan Leo Messi, argentinska internationella anfallaren Sergio Agüero och den unga brittiska talangen Jack Wilshere får sällskap av Brasiliens försvarare David Luiz, flitige målskytten Robin van Persie och Spaniens stjärnback Sergio Ramos som en del av den globala Pepsi-uppställningen.

Dessa kompletteras med ytterligare fotbollsstorheter från hela världen som representerar sina hemländer, däribland: Juan Guillermo Cuadrado (Colombia), Clint Dempsey (USA), Tarik Elyounoussi (Norge), Maynor Figueroa (Honduras), Mario Gomez (Tyskland), Vincent Kompany (Belgien), Kemar Lawrence (Jamaica), Victor Moses (Nigeria), Peter Osaze Odemwingie (Nigeria), Oribe Peralta (Mexiko), Andriy Pyatov (Ukraina), Mohamed Salah (Egypten) och Gylfi Por Sigurðsson (Island).

Notera, en norrman och en islänning, men ingen svensk och vem skulle det vara när en viss lirare med fransk adress inte var tillgänglig.

Men Zlatan, då?

Fanns Zlatan med på önskelistan?

- Vi är extremt stolta över de spelare som vi har lyckats knyta till oss. Vi kan inte kommentera kring spelare som inte ingår i kampanjen eller hur avtalsprocessen har sett ut, svarar Sofia Gullholm. 

På torsdagen avslöjades i alla fall truppen och tillkännagivandet var starten för en rad aktiviteter som kommer att pågå under 2014.

Pepsis fotbollskampanj rullar ut över hela världen och blir en del av kampen om marknadsandelar. Coca-Cola har ju positionen som huvudsponsor vid VM i Brasilien, med allt vad det innebär i positionering och lyskraft.

Global TV-reklam

Pepsi planerar en en global TV-reklam med sina spelare i huvudroller. Några av dem ska dessutom delta i olika länder.

Hur mycket förbinder sig spelarna till att medverka på olika marknadsaktiviteter?

- Spelarna är Pepsis talespersoner för kampanjen och kommer bland annat att synas på förpackningar, i butiksmaterial  och reklammaterial, säger Sofia Gullholm.

I NHL talas om en ”sweep”, en svepning, fyra raka segrar i en serie om sju matcher och allvarligt förödmjukade motståndare. Att bli ”swept” är varje hockeyspelares mardröm –  spelarna i Färjestad och Luleå sveptets på onsdagskvällen av Rögle och Växjö efter 4-0 i respektive matchserie. 
Förudmjukade värmlänningar

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy. 

I  Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet   ”folket älskar Villa, inte bandy”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.