Vd:n och stjärnorna i samma stall

I stallet ingår bröderna Aukland – men också vd:n Klas Bonde. Han visar just det företaget låtit undersöka – det är status bland landets direktörer att åka Vasaloppet.
Några av Centrics åkare, från vänster Nils Marius Otterstad, Anders Aukland, Jens Eriksson, Jerry Ahrlin och framför dem, Laila Kveli.

 

Centric är bemanningsföretaget som har funnit att skidor är något som kan förena personalen och även ge marknadseffekter.

Det är därför många  av de anställda har förberett sig via träning under en längre tid och deltar i Vasaloppet på söndag.

Elva åkare anställda

Men Centric har också ett eget proffsstall. 2007 startade Nils Marius Otterstad och bröderna Aukland ett långloppslag med de internationella cykelstallen som förebild och norrmännens lag blev också världens första skidteam.

Fram till den här säsongen hette stallet Team Xtra Personell, men huvudsponsorn bytte namn och det blev Team Centric. 

Här finns de allra bästa. Elva åkare är anställda, som Jörgen och Anders Aukland, Jerry Ahrlin, Jens Eriksson, Laila Kveli, Susanne Nyström, tjecken Stanislav Řezáč och Simen Östensen.

På samma läger

Teamet vann förra året samtliga tävlingar i Swix Ski Classics och den i dag 41-årige Anders Aukland vann totalt. I rankingen i år är bröderna Aukland högst rankade och bland damerna är Laila Kveli tvåa och Susanne Nyström trea.

Det är bara det bästa som duger.

Nu har åkarna laddat i Dalarna under en vecka och då passade Jens Eriksson på att vinna Skinnarloppet. Det är alltså många om budet inför Vasaloppet.

Dit hör även vd:n Klas Bonde, nyfrälst skidentusiast som har tränat så mycket som tiden medger.

- Det är kul och inspirerande. Ibland får vi tillfälle att träna med elitgänget och då anstränger man sig lite extra.

Investering om 10 miljoner

Klas Bonde vill inte berätta hur mycket skidsatsningen kostar, men uppskattningsvis rör det sig om uppemot 10 miljoner kronor per vinter och satsningen har pågått sedan 2007.

Elva åkare är anställda och uppbär månadslön, därtill kommer alla resor och träningsläger.

- För rimliga pengar får vi en lyckad sponsring som vi använder på flera sätt, säger Klas Bonde.

I Centric betraktas åkarna som företagets konsulter. De håller föredrag, träningspass och uppehåller en vinnarmentalitet i företaget.

- Allt flera av våra anställda blir intresserade och inspireras till att träna.

Ledningsgruppen anmäld

Han själv hör till dem som har tränat både kondition och skidteknik med sikte på Vasaloppet.

- Jag tog beslutet att anmäla ett lag från ledningsgruppen, skrattar han.

Nils Marius Otterstad leder teamet och även alla aktiviteter vid sidan av skidspåret. Han står bakom många arrangemang både internt oxh externt.

Grundare och storägare är Gerhard Sanderinks som i dag är en 65-årig miljardär som ibland jämförs med Ingvar Kamprad. En innovatör som var tidigt ute med idéer om hur ett tjänsteföretag skulle se ut. 

Holländsk miljardär

Sandrinks inledde allt 1992 och efter stadig tillväxt  köpte han 2010 det norska bemanningsföretaget Xtra personell  som i sin tur ägde PEAK-IT och i höstas samlades all verksamhet under samma namn – Centric.

Sanderinks skapelse är nu ett av Europas största, privatägda tjänsteföretag med 5000 anställda på kontor i Nederländerna, Belgien, Frankrike, Norge, Rumänien, Schweiz, Sverige och Tyskland. 

Där finns många potentiella skidåkare. Som Anders Aukland säger:

- Utvecklingen med Ski Classics och TV-sändningarna direkt i Norge och Sverige betyder mycket. Loppen har ju alltid funnits där men nu är intresset mycket större både bland motionärer och elitåkare.

Chefskollegor ansluter

Klas Bonde intygar om Vasaloppet har vuxit bland beslutsfattare:

- Det har blivit status att delta här och en bra placering i något av långloppen är numera något som ger respekt bland kollegorna, i ledningsgruppen och i styrelserummet.  

- Jag har märkt bland chefskollegor att längdskidåkning är mer populärt.

Han vill gå så långt att han påstår det inte längre är golf som gäller utan cykling och längdskidåkning. 

Företaget lät göra en undersökning i fjol om fenomenet. Då framkom att tre av tio chefer brukar åka längdskidor.  

Där går Centric i spetsen.

Thomas Ejderhov

Fakta

Flitigaste chefer

Cheferna i Norrland är flitigast i spåren, men fler än varannan chef (54 procent) att de kommer snöra på sig pjäxorna i vinter. 

Undersökningen visar att cheferna i Skåne, inte helt överraskande, sysslar allra minst med längdskidor, men sedan  vintrarna stiger antalet längdskidåkande ledare ju längre upp man kommer i landet. I Stockholm ligger siffran över genomsnittet med 31 procent. 

Siffrorna varierar även en del från bransch till bransch. I den offentliga sektorn är valla, spår och stavar ett vanligt förekommande samtalsämne bland cheferna på fikarasterna. Där är det inte mindre än 38 procent som letar sig ut i längdspåren på fritiden. 

Inom den privata sektorn är det något färre antal längdskidåkande chefer (26 procent). Där är det bank- och finanscheferna samt IT- och telekomcheferna (35 respektive 32 procent) som förbrukar flest burkar med valla per år.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.