Så blev High Five till sponsring

VD för företaget CCS Healthcare är förre världsmästaren i slalom, Jonas Nilsson. Han står bakom en synnerligen annorlunda sponsring under namnet ”Hight five” i Tegera Arena i Leksand.
Inne på Tegera Arena fick publiken möjlighet att upptäcka vikten av handtvätt. Bakom kampanjen stod bl a förre slalomvärldsmästaren Jonas Nilsson.

 

CCS Healthcare har sedan säsongen 12/13 samarbetat med Leksands IF genom att bland annat förse spelartruppen med handsprit. Målet är att bidra till ett friskare Sverige med minskad sjukfrånvaro som följd, vilket i sin tur betyder minskade kostnader och bättre prestationer hos och av Leksands IF. 

Uppblåsbar hand

Tidigare gjorde spelarna entré genom en portal föreställandes en uppblåsbar hand. Kampanjen ”High Five” har också inneburit att ett antal handspritstationer har placerats i Tegera Arena. 

Bakom High Five står det läkemedelsproducerande Borlängeföretaget där Jonas Nilsson är vd. Just det, han som blev världsmästare i Bormio 1985 och tävlade i världscupen mellan 1983 och 1992.

I dag leder han CCS Healthcare, som för två år sedan förvärvade märket Dax, som under 30 år arbetat med att bland annat leverera handsprit till sjukvården. 

Fick uppmärksamhet

Med High Five har företaget tagit steget att göra handspriten till en mer intressant produkt och målet är att väcka uppmärksamhet samt sänka sjukfrånvaro samt medföljande sjukvårdskostnader i landet.

- Idén och visionen är att göra Sverige friskare, vi har bland annat hjälpt till med utbildning i förskolorna i Leksand, säger Christer Plars, affärsutvecklare hos CCS Healthcare.

Med sponsringen och kampanjen i Leksand  blev handspriten en naturlig del av vardagen för både spelare och publik.

Lätt att bli smittad

För att få ett fullvärdigt skydd mot infektioner krävs att man tvättar sina händer i minst 20 sekunder, något som enligt studier enbart 16 procent av Sveriges befolkning gör. Samtidigt utsätter vi oss för bakterier regelbundet på daglig basis. 

I Tegera Arena finns det restauranger, offentliga toaletter, en förskola med mera inom ett begränsat område. Här är det viktigt att ”hålla isär” bakterierna, som Christer Plars uttrycker det, och förklarar vidare att det är en av anledningarna till de olika handspritstationerna som nu kan ses runtom i arenan.  

- En aspekt är den rent ekonomiska, givetvis kostar sjukskrivningar pengar även för en idrottsförening, precis som det gör för samhället i stort varje år, konstaterar han.  

Supporterklubben, det är platsen för de allra trognaste. Därför är besvikelsen stor i Malmö Redhawks sedan misstankarna visade sig riktiga. För några veckor sedan började några personer i styrelsen misstänka att pengar försvunnit. I veckan kom bekräftelsen - kontot var tömt.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Hockey-Sverige tänker på Tobias Forsberg och det tar sig uttryck på olika sätt.

Forsbergs stiftelse har förstärkts rejält de senaste veckorna. Totalt handlar det om nästan 1 miljon kronor 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det finns nio företag med svensk bakgrund i årets Formel 1 serie, trots att det inte finns en enda svensk förare. Det visar Spomotion Analytics färska F1-analys. Antalet svenska företag har fördubblats jämfört med i fjol. 

Första kvartalet ifjol redovisade Svenska Spel en vinst på 975 miljoner kronor för det andra kvartalet. Siffrorna för andra kvartalet 2019 visar att vinsten sjunkit till 534 miljoner. Rörelsevinsten sjönk från 301 miljoner till 197 miljoner.

Populära programmet Vinterterstudion kanske inte behöver upphöra efter hösten 2021 då Nent Group har rättigheterna. SportExpressen har avslöjat att ett samarbete kan uppstå mellan Nent Group med bland annat  kanalerna TV3, TV6, TV8 och TV10  - och SVT.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.