Så blev High Five till sponsring

VD för företaget CCS Healthcare är förre världsmästaren i slalom, Jonas Nilsson. Han står bakom en synnerligen annorlunda sponsring under namnet ”Hight five” i Tegera Arena i Leksand.
Inne på Tegera Arena fick publiken möjlighet att upptäcka vikten av handtvätt. Bakom kampanjen stod bl a förre slalomvärldsmästaren Jonas Nilsson.

 

CCS Healthcare har sedan säsongen 12/13 samarbetat med Leksands IF genom att bland annat förse spelartruppen med handsprit. Målet är att bidra till ett friskare Sverige med minskad sjukfrånvaro som följd, vilket i sin tur betyder minskade kostnader och bättre prestationer hos och av Leksands IF. 

Uppblåsbar hand

Tidigare gjorde spelarna entré genom en portal föreställandes en uppblåsbar hand. Kampanjen ”High Five” har också inneburit att ett antal handspritstationer har placerats i Tegera Arena. 

Bakom High Five står det läkemedelsproducerande Borlängeföretaget där Jonas Nilsson är vd. Just det, han som blev världsmästare i Bormio 1985 och tävlade i världscupen mellan 1983 och 1992.

I dag leder han CCS Healthcare, som för två år sedan förvärvade märket Dax, som under 30 år arbetat med att bland annat leverera handsprit till sjukvården. 

Fick uppmärksamhet

Med High Five har företaget tagit steget att göra handspriten till en mer intressant produkt och målet är att väcka uppmärksamhet samt sänka sjukfrånvaro samt medföljande sjukvårdskostnader i landet.

- Idén och visionen är att göra Sverige friskare, vi har bland annat hjälpt till med utbildning i förskolorna i Leksand, säger Christer Plars, affärsutvecklare hos CCS Healthcare.

Med sponsringen och kampanjen i Leksand  blev handspriten en naturlig del av vardagen för både spelare och publik.

Lätt att bli smittad

För att få ett fullvärdigt skydd mot infektioner krävs att man tvättar sina händer i minst 20 sekunder, något som enligt studier enbart 16 procent av Sveriges befolkning gör. Samtidigt utsätter vi oss för bakterier regelbundet på daglig basis. 

I Tegera Arena finns det restauranger, offentliga toaletter, en förskola med mera inom ett begränsat område. Här är det viktigt att ”hålla isär” bakterierna, som Christer Plars uttrycker det, och förklarar vidare att det är en av anledningarna till de olika handspritstationerna som nu kan ses runtom i arenan.  

- En aspekt är den rent ekonomiska, givetvis kostar sjukskrivningar pengar även för en idrottsförening, precis som det gör för samhället i stort varje år, konstaterar han.  

Hur  ansträngd situationen är i Östersunds FK beskrivs av dagens fakta – klubben har fått in drygt 7,7 miljoner kr, men behöver ytterligare 11 miljoner! Sedan den 1 september har klubben lyckats samlat in7,7 miljoner kronor av de tio miljoner kronorna som föreningen behöver kortsiktigt och av de 15 miljoner kronorna som behövs långsiktigt.

Sportprofilerna Niklas Wikegård och Jonas Eriksson expanderar sitt träningskonceptet WE och öppnar ett nytt träningscenter tillsammans med hälsoentreprenören Peter Bláha. 

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.