Messis dröm blir sann...
Coca Cola och Adidas är huvudsponsorer vid fotboll-VM. Men det stoppar inte konkurrenterna Pepsi och Nike. De verkliga vinnarna är spelarna som drygar ut sina bankkonton.
Se som på Messi, den argentinske stjärnan i Barcelona. Hans senaste säsong i klubblaget var inte alls så framträdande som de föregående. Men hans lyskraft är det inget fel på.
Avtal med båda
Först engagerades han av Pepsi i deras världsomfattande kampanj inför VM. Och nu kommer han också i adidas reklam. Messi har inget emot att göra mycket reklam och i fjol beräknades hans lön till 326 miljoner kronor.
I år kommer han uppe i en ännu högre ersättning. De internationella företag har stora konton för reklam och i synnerhet vid ett mästerskap.
Pepsi har exempelvis avtal med 19 av världens bästa fotbollsspelare och får agera runt och inför VM eftersom Coca-Cola har ett avtal med FIFA. En samarbete som sträcker sig så långt tillbaka som till VM 1950.
Lanserade nya filmen
Det nuvarande avtalet med FIFA inleddes 2005 och löper fram till 2022 och gäller sådan fantastiska belopp som 1,2 miljarder kronor.
På adidas reklamfilm till VM tar Messi en tupplur. Han drömmer om framgång och belöning. Huruvida det blir framgångar på planen återstår att se, men vid sidan är han redan en vinnare.
Adidas lanserade i helgens sin rekorddyra kampanj inför mästerskapet i Brasilien med att visa upp filmen i samband med finalen i Champions League.
Budget om 500 miljoner
Messi har sällskap av Dani Alves, Luis Suárez, Robin van Persie, Bastian Schweinsteiger och Xavi, ungefär samma gäng som hos de andra internationella företagen.
Filmen "Leo Messi's World Cup Dream" utgör starten för adidas "#allin or nothing"-kampanj – bolagets dyraste globala kampanj någonsin där uppgifter gör gällande att kostnaden totalt rör sig om 500 miljoner kronor.
Konkurrenten Nike, lanserade på samma sätt sin kampanj, "Risk Everything", i början av april med stjärnor som Wayne Rooney , Cristiano Ronaldo och Neymar .
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.