Djurgårdens nya sponsor – från Dubai

Djurgården Fotboll presenterar en ny sponsor – från Dubai. Ett tvåårsavtal är tecknat med förvaltningsbolaget Al Shaheen Group och är ett av de första kontrakten som en allsvensk klubb har skrivit med ett utländskt företag.
Djurgårdens fans kan glädja sig över en möjligen potentiell stark sponsor i framtiden. Inledningsvis vill företaget från Dubai känna sig lite för och det rör sig om ett tämligen lågt belopp. Foto: Bertil Ericsson, TT.

 

Klubben har onekligen haft framgång i sponsorarbetet. I mars blev det klart med Prioritet Finans som ny sponsor. Parterna enades om  ett kontrakt för 2014 med en option för förlängning till 2016. 

Miljonaffärer

Nu avslöjas att det Dubai-baserade förvaltningsbolaget Al Shaheen Group går in i Djurgården enligt en överenskommelse över två år.

Båda de här kontrakten torde vara värda så mycket mer i framtiden. I Djurgården ser man potentialen inför kommande år. 

- Att vi når nya avtal är otroligt roligt ur flera perspektiv, säger Djurgårdens kommersiella chef Gunnar Gidefeldt.

Enligt uppgifter genererar kontrakten med Prioritet Finans och Al Shaheen Group runt 3 miljoner kronor.

Förre chefsscouten

Det senaste avtalet är resultatet av ett samarbete mellan Djurgården Fotboll och KEAP Management. AB med Djurgårdens förre chefsscout Khaled El-Ahmad (ägare och vd) och förre elitfotbollsspelaren Christian Frealdsson. Han bor i Dubai och det har haft stor betydelse vid förhandlingarna.

- Efter att ha fört diskussioner under en ganska lång tid inleddes för ett par månader sedan ett samarbete för att ta vara på de kontakter som Khaled byggt upp under sina år ute i världen. Redan nu har det gett frukt, säger Gunnar Gidefeldt.

Khaled El-Ahmed och Christian Frealdsson står alltså bakom kontraktet.

- Vi har jobbat hårt och haft en bra dialog med Gunnar som varit flexibel i sitt tänk för att hitta ett paket som passar alla parter. Jag är övertygad att med rätt paketering och varumärke är ingenting omöjligt. 

Förväntansfull

Khaled El-Ahmad är förväntansfull inför samarbetet och hur det kan utvecklas:

- Jag tror att Djurgården är unikt med en internationell sponsor från den här delen av världen.  

- Det här blir jättespännande. Ingen trodde att det här var möjligt, men vi lyckades. Och nu ska vi utveckla samarbetet och göra det bra för båda parter.  

Al Shaheen Group är ett multinationellt förvaltningsbolag som genom dotterbolag är inblandade i många olika verksamheter med fokus på investment banking, kapitalförvaltning och finansiella tjänster, fastighetsutveckling, sjukvård och hospitality.

- Samarbetet med Djurgården är en ny möjlighet att ytterligare stärka vårt varumärke. Vi tror också att det kommer bidra till att förbättra den globala närvaron av Al Shaheen Group och dess dotterbolag i Skandinavien och i synnerhet i Sverige, säger Morad Fouladi, vice styrelseordförande för Al Shaheen Group.

Själv klubbchef - i Nyköping

Khaled El-Ahmad jobbar till vardags som klubbchef i Nyköpings BIS sedan i februari. 

Men efter att ha spelat fotboll skadade han korsbandet i ett knä och opererades i torsdags.

Han har en bred erfarenhet, bl a som chefsscout i Djurgårdens IF, assisterande tränare i Linköpings FC, i damallsvenskan och scout åt Magnus Pehrsson under hans tid i Aalborg BK.

Byggaren Michael Cocozza i Linköping fyllde 60 år på torsdagen – då skänkte han 20 mijoner till elva idrottsklubbar plus  Linköpings stadsmission. En total överraskning för mottagarna.

När nykomlingen Åby-Tjureda i elitserien basunerade ut att vi ska bygga en bandyhall var det många som hånlog. En bandyhall mitt i skogen i Åby-Tjureda socken med 750 invånare? Det går inte, var andemeningen. Underskatta aldrig smålänningar. Nu är hallen klar. Bygget tog fem månader. Världsrekord?

Kostnad: 43 miljoner kronor. Hallen är stålklädd men fullisolerad. Ljus och fin invändigt med träläktare som ger ett varmt intryck, Yta: 78x120 meter. Plats för 2 000 stående, plus 102 stolar som monterades på torsdagen. Takhöjd tolv meter till lamporna enligt Bandyförbundets bestämmelser.

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.