Intersport i stark offensiv

Intersport är på offensiven. Företaget har förlängt eller förnyat flera sponsoravtal, senast skidlandslaget och Hammarbys fotboll. Nu kommer också en ny hemsida där dialogen med kunderna ska öka.
Intersport tar allt flera marknadsandelar som sponsor inom idrotten. Bland de senaste kontrakten finns längdlandslaget.

 

Efter drygt ett år hos Intersport har Anders Dahlberg som e-handelschef fått fart på nya sajten.

- Motionstrenden och hälsomedvetenheten bland svenskarna har aldrig varit större än den är nu. Jag har hållit på med idrott i hela mitt liv och med internet och försäljning på nätet de senaste drygt 15 åren så att få möjlighet att kombinera detta känns oerhört roligt, berättar Anders Dahlberg.

Vill vässa profilen

Intersport vill förnya och vässa sin profil. Ny hemsida, ny reklamfilm och ökad närvaro i sociala medier ska stärka banden till konsumenterna.

Kundens existens gäller inte bara stunden i butiken.

- Just därför är jag speciellt nöjd med den nya avdelningen Stories. Där ger vi kunskap och tips med hjälp av våra duktiga medarbetare och de sportstjärnor vi samarbetar med. Det stärker oss rejält i de sociala kanalerna på ett inspirerande sätt.

Sajten är förstås responsiv, dvs att den anpassas automatiskt till alla plattformar.  De olika kanalerna ska stödja varandra och driva trafik mellan butikerna och e-handeln.

- Vår hemsida har fått ett otroligt lyft och visar verkligen att vi menar allvar med att vi är bäst på sport, oavsett kanal, säger Intersports VD Ulf Kinneson.

Nya sponsoravtal

Intersport var sena att göra sig gällande på nätet och efter den första versionen  till e-handel lanseras nu en ny mobilanpassad version med en modern design och med avsevärt bättre funktion.

Offensiven inkluderar också ett nytt avtal med skidsporten. 

- Längdlandslaget är en drömpartner för oss, säger Ulf Kinneson, vd för Intersport.

- Här är det sprängfyllt av profiler som kan bidra med kunskap. I vår satsning att bli branschbäst på sport har vi prioriterat ett antal speciellt viktiga fokusområden. Dit hör definitivt längdskidåkning, säger en nöjd Ulf Kinneson.

Reklamfilm med Lisa Nordén

Samtidigt presenteras också en reklamfilmen. Enligt Ulf Kinneson är målet för satsningen att förmedla själ och attityd, inte bara produkt och pris.

- Vi vill en gång för alla uppfattas som äkta och på riktigt. Därför satsar vi nu på olika fronter rent kommunikativt, säger Ulf Kinneson.

Reklamfilmen spelades i somras och huvudrollerna har Lisa Nordén, Lars Nelson och Albin Ekdal.

- Vi vill visa att vi är Sportsverige bl a genom att blanda åldrar, kön, sportgrenar och medverkande. Och naturligtvis - att få med både glada amatörer och hårdsatsande elit, säger Ulf Kinneson.

Här kan du se ”Vi är Sportsverige”.

Vita Hästen gör sin bästa säsong på länge i Hockeyallsvenskan. Men de ekonomiska villkoren är hotfulla och förtar delar av glädjen..

 "Det är tuffa siffror", säger klubbchefen Dan Björkman.

Klubben måste ha in 5 miljoner kronor innan sista april för att klara elitlicensen, det är den bistra verkligheten.

66-årige Lasse Diding, välkänd i Varberg som mångmiljonär, kommunist , fastighetsägare och tidigare hotelldirektör får rubriker eftersom han vill köpa namnet på stans bästa fotbollsarena, gamla traditionella Folkbergsvallen  och  döpa om den till Leninstadion

Diding  har redan en Leninstaty som han vill ställa vid fotbollsarenan i Varberg – lagom till den allsvenska arenan.

Haninge kommun storsatsar på barn och ungas hälsa – med hjälp av Hälsofrämjandets koncept Fredagsfys Sverige. Satsningen ska få skolbarn i kommunen att röra på sig och äta lite sundare.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elias Pettersson genombrott i NHL är välkänt. Att hans stjärnglans stärks stadigt kommer det nu ytterligare bevis på. Han har skrivit ett personligt kontrakt med Vitamin Well där han ska bli en av varumärkets ambassadörer. Han  blir företagets första ambassadör inom ishockey.

Han lever ensam i dag och på existensminimum med en skuld hos Kronofogden på 20 miljoner kronor. Hustru och barn har flyttat och han tvingades lämna hus och jobb, men har nu varit spelfri i 20 månader och ser, trots all bedrövelse, en fortsättning på livet.

På ett år omsatte han 200 miljoner hos spelbolagen, han som knappt hade köpt en trisslott tidigare… Nu berättar han allt i boken Lukas Betting. Inte minst hur lätt det är att bli spelmissbrukare.

EBU, Europeiska radio- och TV-unionen, har säkrat både en förlängning och ett nytt avtal med  Internationella skidskytteförbundet. Ett kontrakt som gäller fram till 2026, med en möjlighet för IBU och EBU att förlänga ytterligare fyra år. Det innebär att det blir fortsatt mycket skidskytte i SVT.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.