Intersport i stark offensiv

Intersport är på offensiven. Företaget har förlängt eller förnyat flera sponsoravtal, senast skidlandslaget och Hammarbys fotboll. Nu kommer också en ny hemsida där dialogen med kunderna ska öka.
Intersport tar allt flera marknadsandelar som sponsor inom idrotten. Bland de senaste kontrakten finns längdlandslaget.

 

Efter drygt ett år hos Intersport har Anders Dahlberg som e-handelschef fått fart på nya sajten.

- Motionstrenden och hälsomedvetenheten bland svenskarna har aldrig varit större än den är nu. Jag har hållit på med idrott i hela mitt liv och med internet och försäljning på nätet de senaste drygt 15 åren så att få möjlighet att kombinera detta känns oerhört roligt, berättar Anders Dahlberg.

Vill vässa profilen

Intersport vill förnya och vässa sin profil. Ny hemsida, ny reklamfilm och ökad närvaro i sociala medier ska stärka banden till konsumenterna.

Kundens existens gäller inte bara stunden i butiken.

- Just därför är jag speciellt nöjd med den nya avdelningen Stories. Där ger vi kunskap och tips med hjälp av våra duktiga medarbetare och de sportstjärnor vi samarbetar med. Det stärker oss rejält i de sociala kanalerna på ett inspirerande sätt.

Sajten är förstås responsiv, dvs att den anpassas automatiskt till alla plattformar.  De olika kanalerna ska stödja varandra och driva trafik mellan butikerna och e-handeln.

- Vår hemsida har fått ett otroligt lyft och visar verkligen att vi menar allvar med att vi är bäst på sport, oavsett kanal, säger Intersports VD Ulf Kinneson.

Nya sponsoravtal

Intersport var sena att göra sig gällande på nätet och efter den första versionen  till e-handel lanseras nu en ny mobilanpassad version med en modern design och med avsevärt bättre funktion.

Offensiven inkluderar också ett nytt avtal med skidsporten. 

- Längdlandslaget är en drömpartner för oss, säger Ulf Kinneson, vd för Intersport.

- Här är det sprängfyllt av profiler som kan bidra med kunskap. I vår satsning att bli branschbäst på sport har vi prioriterat ett antal speciellt viktiga fokusområden. Dit hör definitivt längdskidåkning, säger en nöjd Ulf Kinneson.

Reklamfilm med Lisa Nordén

Samtidigt presenteras också en reklamfilmen. Enligt Ulf Kinneson är målet för satsningen att förmedla själ och attityd, inte bara produkt och pris.

- Vi vill en gång för alla uppfattas som äkta och på riktigt. Därför satsar vi nu på olika fronter rent kommunikativt, säger Ulf Kinneson.

Reklamfilmen spelades i somras och huvudrollerna har Lisa Nordén, Lars Nelson och Albin Ekdal.

- Vi vill visa att vi är Sportsverige bl a genom att blanda åldrar, kön, sportgrenar och medverkande. Och naturligtvis - att få med både glada amatörer och hårdsatsande elit, säger Ulf Kinneson.

Här kan du se ”Vi är Sportsverige”.

I NHL talas om en ”sweep”, en svepning, fyra raka segrar i en serie om sju matcher och allvarligt förödmjukade motståndare. Att bli ”swept” är varje hockeyspelares mardröm –  spelarna i Färjestad och Luleå sveptets på onsdagskvällen av Rögle och Växjö efter 4-0 i respektive matchserie. 
Förudmjukade värmlänningar

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy. 

I  Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet   ”folket älskar Villa, inte bandy”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.