Intersport i stark offensiv

Intersport är på offensiven. Företaget har förlängt eller förnyat flera sponsoravtal, senast skidlandslaget och Hammarbys fotboll. Nu kommer också en ny hemsida där dialogen med kunderna ska öka.
Intersport tar allt flera marknadsandelar som sponsor inom idrotten. Bland de senaste kontrakten finns längdlandslaget.

 

Efter drygt ett år hos Intersport har Anders Dahlberg som e-handelschef fått fart på nya sajten.

- Motionstrenden och hälsomedvetenheten bland svenskarna har aldrig varit större än den är nu. Jag har hållit på med idrott i hela mitt liv och med internet och försäljning på nätet de senaste drygt 15 åren så att få möjlighet att kombinera detta känns oerhört roligt, berättar Anders Dahlberg.

Vill vässa profilen

Intersport vill förnya och vässa sin profil. Ny hemsida, ny reklamfilm och ökad närvaro i sociala medier ska stärka banden till konsumenterna.

Kundens existens gäller inte bara stunden i butiken.

- Just därför är jag speciellt nöjd med den nya avdelningen Stories. Där ger vi kunskap och tips med hjälp av våra duktiga medarbetare och de sportstjärnor vi samarbetar med. Det stärker oss rejält i de sociala kanalerna på ett inspirerande sätt.

Sajten är förstås responsiv, dvs att den anpassas automatiskt till alla plattformar.  De olika kanalerna ska stödja varandra och driva trafik mellan butikerna och e-handeln.

- Vår hemsida har fått ett otroligt lyft och visar verkligen att vi menar allvar med att vi är bäst på sport, oavsett kanal, säger Intersports VD Ulf Kinneson.

Nya sponsoravtal

Intersport var sena att göra sig gällande på nätet och efter den första versionen  till e-handel lanseras nu en ny mobilanpassad version med en modern design och med avsevärt bättre funktion.

Offensiven inkluderar också ett nytt avtal med skidsporten. 

- Längdlandslaget är en drömpartner för oss, säger Ulf Kinneson, vd för Intersport.

- Här är det sprängfyllt av profiler som kan bidra med kunskap. I vår satsning att bli branschbäst på sport har vi prioriterat ett antal speciellt viktiga fokusområden. Dit hör definitivt längdskidåkning, säger en nöjd Ulf Kinneson.

Reklamfilm med Lisa Nordén

Samtidigt presenteras också en reklamfilmen. Enligt Ulf Kinneson är målet för satsningen att förmedla själ och attityd, inte bara produkt och pris.

- Vi vill en gång för alla uppfattas som äkta och på riktigt. Därför satsar vi nu på olika fronter rent kommunikativt, säger Ulf Kinneson.

Reklamfilmen spelades i somras och huvudrollerna har Lisa Nordén, Lars Nelson och Albin Ekdal.

- Vi vill visa att vi är Sportsverige bl a genom att blanda åldrar, kön, sportgrenar och medverkande. Och naturligtvis - att få med både glada amatörer och hårdsatsande elit, säger Ulf Kinneson.

Här kan du se ”Vi är Sportsverige”.

Supporterklubben, det är platsen för de allra trognaste. Därför är besvikelsen stor i Malmö Redhawks sedan misstankarna visade sig riktiga. För några veckor sedan började några personer i styrelsen misstänka att pengar försvunnit. I veckan kom bekräftelsen - kontot var tömt.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Landslaget förblir en dröm för de flesta. Få kommer ens halvvägs. Men många blir vinnare i alla fall.  De vänjer sin kropp vid rörelse – de motionerar och anstränger sig regelbundet som vuxna. De utrustar sig själva med mer styrka att stå emot ökad ålder och sjukdom. Mycket tack vare att de i unga år fick den vanan. I unga år skaffade de sig en livsstil – via idrott och skolan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det finns nio företag med svensk bakgrund i årets Formel 1 serie, trots att det inte finns en enda svensk förare. Det visar Spomotion Analytics färska F1-analys. Antalet svenska företag har fördubblats jämfört med i fjol. 

Första kvartalet ifjol redovisade Svenska Spel en vinst på 975 miljoner kronor för det andra kvartalet. Siffrorna för andra kvartalet 2019 visar att vinsten sjunkit till 534 miljoner. Rörelsevinsten sjönk från 301 miljoner till 197 miljoner.

Populära programmet Vinterterstudion kanske inte behöver upphöra efter hösten 2021 då Nent Group har rättigheterna. SportExpressen har avslöjat att ett samarbete kan uppstå mellan Nent Group med bland annat  kanalerna TV3, TV6, TV8 och TV10  - och SVT.

 Internationella spelaraffärer i fotboll begriper man sig sällan på. Brassen och speleleganten Coutinho är en av fotbollsvärldens bästa spelare, men i Barcelona blev det aldrig någon succé och det har länge stått klart att spanjorerna vill sälja honom. Men efter massor av spekulationer står det nu klart att hans karriär fortsätter i Bayern München.