Se så ren han är....

Brynäs IF blir första hockeylag i Sverige med en reklamfri matchdräkt. Klubbemblemet, det klassiska Brynäsoket plus reklam föreningens nya verksamhet ”En bra start” och Unicef ska finnas på dräkten.
Niclas Andersén, lagkapten i Brynäs, tycker att den nya reklamfria dräkten är mycket snygg.

 

Till grund för allt ligger ett samarbetsavtal med Gävle kommun som ursprungligen var värt 25 miljoner kronor. Nu har andra föreningar i Gävle väckt opinion, men den kommer ett beslut i kommunfullmäktige.

Står för "Det nya Brynäs"

Dräkten som är alltså helt reklamfri kommer att bäras av både föreningens herrlag och damlag. 

- Det känns fantastiskt bra att vi nu äntligen kan offentliggöra att matchdräkten blir reklamfri. Dräkten är en markering för det nya Brynäs som växer fram, och den utvecklingsresa som vi påbörjat tillsammans med Unicef, våra partners, medarbetare, spelare, medlemmar och fans, säger Johan Cahling, vice klubbdirektör och marknadschef i Brynäs IF. 

Den reklamfria matchdräkten blir en symbol för alla barns rättigheter, och det arbete som Brynäs IF ska göra tillsammans med Unicef och som ska ske regionalt via En bra start, nationellt via klubbens bortamatcher, och globalt via Unicef.

- Brynäs hjärta klappar för barnen, och därför vill vi bidra till att stärka deras rättigheter samt ge stöd till de som behöver. Vi tror och hoppas att dräkten skapar en signal som kan öka uppmärksamheten för barns rättigheter, och bidra till att fler engagerar sig i det arbetet, säger Johan Cahling.

Gavlerinken kommer tillbaka

Samtidigt lanseras Gavlerinken, det gamla hedervärda namnet, och det innebär att Läkerol arena försvinner. Här kommer dock reklamplatserna att finnas kvar.

En av de som fick testa den nya tröjan var lagkaptenen Niclas Andersén.

- Det känns väldigt bra att vi nu får en ren och riktigt snygg tröja, säger Niclas Andersén. 

- Vår tröja har alltid varit snygg, men nu blir den ännu snyggare. Det känns också väldigt bra att ha Unicef på vår nya matchdräkt eftersom Unicef är en världsorganisation som står för en bra sak. Det tror jag också att alla företag som tidigare varit på dräkten kan hålla med om. 

Den nya matchtröjan kommer också att finnas till försäljning som replica i Brynässhopen, och för varje såld tröja går 10 procent av intäkterna till Unicef:s arbete för alla barns rättigheter.

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

AIK var länge den fula ankungen i bandysagan tills framför allt miljonären Marco Engborg ville att AIK skulle återta en plats bland hermelinerna. Med hjälp av en välfylld plånbok förverkligade Engborg sin dröm och på några snabba säsonger var AIK tillbaka i högsta serien inför säsongen 2019-2020.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Världscupen i längdskidåkning har en stor plats i svenskarnas hjärta och hälften av svenskarna (50 procent) planerar att titta på SVTs vinterstudion.

Det finns skillnader mellan hur män och kvinnor tittar på vintersport. Var tredje kvinna (33 procent) har Vinterstudion på i bakgrunden medan de gör andra saker. Det gäller bara för var fjärde man (24 procent).

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.