13 företag satsar 21 miljoner

Sveriges största hållbara satsning på damfotboll någonsin. 13 Malmö-företag garanterar att FC Rosengård via 21 miljoner att klubben kan ha proffsspelare.
Klas Tjebbes är den förre reklam- och PR-mannen som numera leder Rosengård som vd. Foto: TT

 

På 1980-talet introducerades proffsfotboll för herrar i Sverige, då med MFF och IFK Göteborg i spetsen. Nu håller FC Rosengård på med motsvarande bygge för damerna. 

Idag har det blivit klart att 13 ledande Malmö-företag ställer upp som långsiktiga garanter för FC Rosengårds satsning på proffsfotboll för tjejer. 

Största stsningen

- Det är den största, långsiktigt hållbara satsningen på damfotboll i Sverige någonsin. Tillsammans satsar de 13 företagen 21 miljoner kr fördelat över tre år, säger Klas Tjebbes som är VD på FC Rosengård.

De 13 företagen är Sigma, Victoria Park, MKB Fastighets AB, E.ON, Byggnadsfirman Otto Magnusson, SBAB, System Verification, Wihlborgs, HSB Malmö, Swedbank, AKEA, Swerock samt Parkering Malmö. Samtliga lovar att stödja klubben under minst tre år, inte bara ekonomiskt utan även när det gäller kontakter, nätverk, PR med mera. 

- För oss på E.ON handlar det om hållbarhet. Och i ett hållbart samhälle måste tjejer kunna välja alla yrken, precis som killar. Därför är klubbens satsning på kvinnliga fotbollsspelare viktig, menar Karin Jarl Månsson som är VD för E.ON Försäljnings AB. 

Sysselsättning för 970 ungdomar

 

- I FC Rosengård ser vi en klubb som bygger något helt nytt. Då tänker jag inte bara på klubbens Champions League-tjejer utan lika mycket på allt det klubben gör för hela staden Malmö, bland annat via deras mångåriga sociala projekt, säger Dan Olofsson på Sigma.

- Vi på SBAB har valt att engagera oss i klubbens arbetsmarknadsprojekt Boost by FC Rosengård. Tänk att en fotbollsklubb bara på de tre senaste åren ordnat fast sysselsättning åt 970 ungdomar som tidigare varit långtidsarbetslösa, säger marknadschef Carl Lindståhl. 

Den ekonomiska målsättningen hos Rosengård är en långsiktigt hållbar ekonomi, som bygger på fasta sponsoravtal och utan att vara beroende av enskilda punktinsatser från näringslivet. Klubben räknar att detta mål kan nås under 2017.   

Mot Champions League

- Damfotbollen växer kraftfullt ute i Europa, med de stora herrklubbarna som lokomotiv. Det är bara en tidsfråga innan UEFA hänger med i utvecklingen och då väntar en helt annan ekonomi för europeiska toppklubbar som vår, säger Klas Tjebbes. 

Proffsfotboll för tjejer finns i begränsad omfattning hos andra klubbar i Sverige. Men detta är första gången som en klubb bygger en långsiktigt hållbar ekonomi kring en komplett professionell organisation med heltidsanställningar och 12-månaderskontrakt för alla spelare. 

- Klubbens sportsliga målsättning är att även fortsättningsvis vinna Damallsvenskan varje år samt att avancera så långt som möjligt i Champions League, säger Klas Tjebbes.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.