13 företag satsar 21 miljoner

Sveriges största hållbara satsning på damfotboll någonsin. 13 Malmö-företag garanterar att FC Rosengård via 21 miljoner att klubben kan ha proffsspelare.
Klas Tjebbes är den förre reklam- och PR-mannen som numera leder Rosengård som vd. Foto: TT

 

På 1980-talet introducerades proffsfotboll för herrar i Sverige, då med MFF och IFK Göteborg i spetsen. Nu håller FC Rosengård på med motsvarande bygge för damerna. 

Idag har det blivit klart att 13 ledande Malmö-företag ställer upp som långsiktiga garanter för FC Rosengårds satsning på proffsfotboll för tjejer. 

Största stsningen

- Det är den största, långsiktigt hållbara satsningen på damfotboll i Sverige någonsin. Tillsammans satsar de 13 företagen 21 miljoner kr fördelat över tre år, säger Klas Tjebbes som är VD på FC Rosengård.

De 13 företagen är Sigma, Victoria Park, MKB Fastighets AB, E.ON, Byggnadsfirman Otto Magnusson, SBAB, System Verification, Wihlborgs, HSB Malmö, Swedbank, AKEA, Swerock samt Parkering Malmö. Samtliga lovar att stödja klubben under minst tre år, inte bara ekonomiskt utan även när det gäller kontakter, nätverk, PR med mera. 

- För oss på E.ON handlar det om hållbarhet. Och i ett hållbart samhälle måste tjejer kunna välja alla yrken, precis som killar. Därför är klubbens satsning på kvinnliga fotbollsspelare viktig, menar Karin Jarl Månsson som är VD för E.ON Försäljnings AB. 

Sysselsättning för 970 ungdomar

 

- I FC Rosengård ser vi en klubb som bygger något helt nytt. Då tänker jag inte bara på klubbens Champions League-tjejer utan lika mycket på allt det klubben gör för hela staden Malmö, bland annat via deras mångåriga sociala projekt, säger Dan Olofsson på Sigma.

- Vi på SBAB har valt att engagera oss i klubbens arbetsmarknadsprojekt Boost by FC Rosengård. Tänk att en fotbollsklubb bara på de tre senaste åren ordnat fast sysselsättning åt 970 ungdomar som tidigare varit långtidsarbetslösa, säger marknadschef Carl Lindståhl. 

Den ekonomiska målsättningen hos Rosengård är en långsiktigt hållbar ekonomi, som bygger på fasta sponsoravtal och utan att vara beroende av enskilda punktinsatser från näringslivet. Klubben räknar att detta mål kan nås under 2017.   

Mot Champions League

- Damfotbollen växer kraftfullt ute i Europa, med de stora herrklubbarna som lokomotiv. Det är bara en tidsfråga innan UEFA hänger med i utvecklingen och då väntar en helt annan ekonomi för europeiska toppklubbar som vår, säger Klas Tjebbes. 

Proffsfotboll för tjejer finns i begränsad omfattning hos andra klubbar i Sverige. Men detta är första gången som en klubb bygger en långsiktigt hållbar ekonomi kring en komplett professionell organisation med heltidsanställningar och 12-månaderskontrakt för alla spelare. 

- Klubbens sportsliga målsättning är att även fortsättningsvis vinna Damallsvenskan varje år samt att avancera så långt som möjligt i Champions League, säger Klas Tjebbes.

Temperaturen i Östersund kryper under nollan men för de ansvariga i Östersunds FK känns det som ljumma vårvindar. På måndagen blev det klart att det anrika byggföretaget Diös blir ny sponsor inför 2020. Under veckan har klubben också betalat av drygt en miljon på skatteskulden.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Sverige  blir platsen för en unik golftävling de tre närmaste åren. På Bro Hof ska 78 damer möta 78 herrar i ett exceptionellt arrangemang i premiären 2020. Affischnamn  och värdar är de svenska essen, Annika Sörenstam och Henrik Stenson.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils Wiberg med sitt företag Prioritet Finans är en av landets största idrottssponsorer. Nu har han tagit nya beslut. Hans miljoner ska få fart på de svenska herrarna i längdåkning och samtidigt blir han stjärnsponsor till IFK Göteborg Futsal. 

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.