Sponsorerna upplåter sina platser

Brynäs gör något synnerligen ovanligt. Klubben utnyttjar sina reklamfria matchtröjor samtidigt om sponsorerna lämnar en 40 meter lång reklamsarg fri - för värdeord som Gävles barn har valt ut.
Ett antal av Brynäs sponsorer har avsagt sig reklam till förmån för barnens projekt i Gävle.

 

Barnen i Gävle har sagt sitt. Under hela hösten har Gävles skolor arbetat i sina klassrum med sikte på barnkonventionens dag. Sedan har klasserna enats om de tre värdeord som betyder mest för dem, trygghet, fred och kärlek.

Från och med fredag sitter klassernas värdeord på dels en 40 meter lång sarg i Gavlerinken plus att varje spelare bär ett värdeord på sin matchtröja.

- Vi vill ge alla barnen i Gävle en röst, få dom att känna sig hörda, sedda och öka deras stolthet över sig själv och det som är viktigt för dem, säger Johan Cahling, vice klubbdirektör  Brynäs IF. 

- Dessutom vill vi uppmärksamma vuxenvärlden på vilka värdeord som barnen tycker är viktiga.

Förarbetet i skolorna har i år varit en viktig del i förberedelserna inför Barnkonventionens dag. Samtliga elever i årskurserna 4, 5 och 6 har inför dagen arbetat med olika uppdrag varav ett var att välja ut de viktigaste tre orden. 2 100 elever kom till Gavlerinken på tisdagen och fick se resultatet av sitt arbete.

- För oss var det viktigt att eleverna som har gjort arbetet fick se resultatet först av alla, förklarar Johan Cahling.  

Commercial Sports Media (CSM), med Jonas Persson i spetsen och med kontor i Stockholm, har fått ett ståndsmässigt uppdrag. CSM blir exklusiv rådgivare åt norsk topphockey.

Det har gått drygt elva år sedan invigningen och verkligheten har både kommit ikapp och sprungit förbi Borås Arena. Men nu ska det bli ändring på den saken. 100 miljoner kronor satsas när arenan ska bli modern.

Tio klubbar i herrarnas elitserie har beviljats elitlicens för säsongen 2018/19. Övriga fyra klubbar kommer fortsatt att granskas under innevarande verksamhetsår.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Folkspel har gjort höstens värvning. Sportkrönikören Jennifer Wegerup har inlett ett samarbete med Folkspel och därmed blir hennes texter också publicerade här på idrottens Affärer. Hon ska från och med i dag skriva krönikor om de eldsjälar som finns därute i föreningslivet, om allas rätt till idrott och motion, om dem om gör så mycket gott i det tysta.

Franska PSG hade ”shoppat” för närmare 4 miljarder svenska kronor, när fotbollens internationella transferfönster stängdes den 31 augusti. En pengarullning som föranleder UEFA, det europeiska förbundet, att öppna en utredning med misstanke om brott mot UEFA:s Financial Fair Play.