Annnorlunda initiativ i Uppsala

Uppsala Convention Bureau (UCB), en del av Destination Uppsala, har skapat något synnerligen annorlunda inom sponsring. Ett Draknäste, eller Dragons Den. Köpare av sponsring och säljare av rättigheter ska mötas under ett och samma tak !

Illustration: Thomas Selig, Idrottens Affärer

Med Tv-programmet som förebild gäller sälj och köp för föreningar och företag. Här är Uppsala först i landet och frågan är om det är en framgångsmodelll, där flera kommuner tar efter.

Den 18 januari 2018 står Destination Uppsala för Draknästet för andra gången.

Genombrott i Storbritanien

Då inbjuds Uppsalas näringsliv för inspiration i ämnet modern sponsring och får också chansen till nya samarbeten och fler affärer. Det gäller att föreningarna är förberedda och kan stå för bra presentationer.

TV-programmet är baserat på det japanska formatet Dragons' Den från japanska "Money no Tora" med ägande av av japanska Sony och med Microsoft och Taimoor som minoritetsägare. Programmet etablerades på 2000-tal, först i hemlandet, men gick sedan på export, bl a till Storbritannien  där BBC nådde storframgång med höga tittarsiffror.

Sändes i tv även i Sverige

Till Sverige kom programmet 2009 och har visats i olika kanaler. Programmet sändes på SVT2 mellan 2009 och 2010 med Ebba Blitz som programledare. 2014 kom programmet tillbaka, men nu i TV8 med Patrick Grimlund som programledare.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Satsningen mot allsvenskan har varit dyr för Helsingborgs IF. Så dyr att klubben inte har betalat hyran för hemmaarenan Olympia sedan ett halvår. Skulden är på 1,7 miljoner kronor. HIF och staden har kommit överens om att klubben ska börja avbetala skulden i januari 2019.

Flera Premier League-klubbar fejkar sina publiksiffror avslöjar BBC, som har granskat samtliga PL-klubbar genom att jämföra klubbarnas officiella publiksiffra med den som polis och myndigheter har rapporterat.

 Som mest har en publiksiffra ”ökat” med upp till 12 000 åskådare den gångna säsongen. 

HockeyAllsvenskans 14 lag spelar i två olika divisioner – ur ekonomisk synvinkel.

 Bakom ligans jättar, som AIK, Modo och Leksand, med en beräknad omsättning upp mot 80 miljoner kronor hittar vi lag som Västervik, Vita Hästen och Tingsryd som ska klara säsongen 2018-2019 på cirka 15 miljoner kronor.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Under tiden Fifa funderar på ersättning till spelarnas klubbar till VM i Frankrike handlar ett privat företag. Bostadsutvecklaren OBOS har skrivit ett femårigt avtal med Svenska fotbaollförbundet värt 40 miljoner kronor.

 ATG har slutit ett partneravtal med TVG som är USA:s största tv-nätverk för trav- och galoppsport.. Det innebär att 45 miljoner amerikanska tv-hushåll fårmöjligheten att spela på ATG:s produkter. 

Anna Brolin, 38, känner att hon är nära gränsen för vad kroppen orkar. Under det senaste har hon synts i program efter program. TV4-ledningen har belastatat henne hårt, men nu säger hon från. Eller rättare sagt, läkaren gör det.

– Jag hoppas verkligen att jag har dragit bromsen i tid, säger Anna Brolin.

Landslagsspelare och skyttekungar säljs, men det kanske mest anmärkningsvärda klubbytet är omskrivet med mindre bokstäver och mindre pengar. Ändå är det en mycket, mycket betydelsefull spelare i. Det gäller en 36-årig dominant som är Janne Anderssons favoritspelare..