Idrotten hoppas på nytt miljonspel

Idrottsalliansen vill lansera klubblotteriet ”Klubblo”, ett nätbaserat spel och förhoppningen är att nå en kompensation för alla miljoner som gått förlorade via minskat statligt stöd och ett reducerat Bingolotto.
Det var då det. Bingolotto med Leif "Loket" Olsson som programledare och många föreningar tjänade stora pengar. I dag är det helt annorlunda och nu måste idrotten starta ett eget och nytt spel. Foto: TT Nyheter

 

Under åren 2006–2011 minskade Bingolottos omsättning från 1 064 miljoner kronor till 692 miljoner kronor. Samtidigt minskade de lokala lotterierna från 113 miljoner till 71.

I akut behov

- Den svenska idrotten är i akut behov av nya intäkter, säger Lars Liljegren, ordförande i Idrottsalliansen och i Svenska Fäktförbundet.

Förhoppningen är att få igång idrottens eget lotteri, i ett samarbete med mediabolaget Metro Nordic Sweden AB och spelbolaget Cherry AB.

Den ideella föreningen Idrottsalliansen är förmånstagare för det nya lotteriet Klubblo där spelet är förlagt till Internet.

Idrottsalliansen erbjuder medlemskap till specialförbunden i RF. De förbunden och i sin tur föreningarna får dela på överskottet. Idrottens organisationer slipper genom samarbetet att ta ekonomiska risker.

Nätbaserat spel

Varje spelare kan göra en direkt koppling till den förening, där spelaren har sitt hjärta. Spelet börjar därför med att spelaren väljer idrott och den förening som ska få del av överskottet från lotterierna.

Alla spel och lotterier ska finnas tillgängliga via dator och mobil, vilket underlättar försäljning och distribution. Idrottsledare, föräldrar, barn och ungdomar kan få tid för idrott och behöver inte lägga ned tid på lotteriförsäljning eller redovisning.

Den 14 oktober fick specialförbunden besked från Riksidrottsförbundet om en allvarlig nedskärning av både grundstöd och stöd till landslags- och elitverksamheten, sedan regering och riksdag har beslutat att inte höja statsanslaget till idrotten.

I styrelsen för Idrottsalliansen finns företrädare för specialförbund och för Djurgården och Hammarby Alliansföreningar.

VM-perioden i fotboll är en klass för sig själv. Vänner och familj samlas och diskuterar möjligheter och hinder för olika landslag. Aldrig är många emotionellt involverad i spekulationerrunt  favoriter, både bland lag och spelare. Men VM är också en marknadsplats och viktig kassako för stora bolag. Landslagens matchställ är ett bra exempel att se hur bolagen cashar-in med Nike, Adidas och Puma som de största aktörerna.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

22-28 mars 2021 avgörs konståknings-VM i Stockholm. Konståkningsförbundet tilldelades nyligen arrangemanget i kamp med Zagreb, Bratislava, Soul och Milano. När VM 2008 avgjordes i Göteborg inför 85 000 åskådare gjorde förbundet en vinst på 10 miljoner kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.