Tablålagt event på Instagram succé

 

Hallå där Petter Dixelius, copywriter på Saatchi & Saatchi Stockholm, som skapade kampanjen Popagandafestivalens Instasläpp tillsammans med Föreningen Popaganda, Luger och B-Reel.

Varför är ni värda att bli nominerade?

- Därför att det är få som ”sänt” ett event via Instagram. De totalt 19 filmerna i kampanjen höll väldigt hög kvalitet. Och vi hade en grymt bra programledare i Veronica Maggio.

Varför är idén så stark och framgångsrik?

- 2013 gjorde vi en livequiz där liveband spelade covers på låtar från de artister som skulle delta och publiken gissade via Twitter. 2014 tog vi det ett steg till. Målgruppen rör sig från Facebook till Instagram, vilket vi vände till vår fördel. Ett delmål med kampanjen var att dubbla antalet följare på Instagram. Det lyckades vi med! Vi lyckades också locka besökarna att köpa biljetter tidigt, vilket är viktigt för en festival som har mycket kostnader i början av festivalplaneringen.

Hur ska ni toppa det här?

- Det vill vi inte avslöja, men vi är i full gång…

Vad skulle en seger i Gyllene Hjulet innebära?

- Det skulle innebära en bekräftelse på att ett event inte nödvändigtvis behöver äga rum fysiskt, utan även kan ske digitalt med stor framgång.

Vad önskar du dig mest av allt just nu?

- Lite mer muntra nyheter, speciellt från Mellanöstern.