”Tränaren är en marknadsföringsdröm”

Hammarbys nye tränare, amerikanen Gregg Berhalter beskrivs som en marknadsföringsdröm. I så måtto kunde han inte ha fått en bättre start på en annorlunda karriär.

Det är i Svenska Dagbladet som Berhalter beskrivs av journalisten Jan Majlard enligt följande:

”Skjorta, lammullströja, mörk kavaj. Hammarby har inte bara köpt en försvarsgeneral.de har köpt en marknadsföringsdröm”.

"Fyra sponsorer har ringt bara i dag"

Som om inte det vore nog hävdar Hammarbys ordförande Kent Hertzell:

- Bara idag har fyra sponsorer ringt och vill vara med.

Berhalter växte upp i Tenafly, Bergen County, New Jersey, och pluggade på High School tillsammans med Claudio Reyna, som gjorde 111 landskamper för USA och lyste i Manchester City.

- Det är en ort som är passionerad för ”soccer”. Folk är uppväxta med sporten i flera generationer, innevånarna kommer från många olika kulturer. Jag minns hur kul det var att följa Sverige i VM -94. Laget hade en del riktigt stora spelare, säger Berhalter.

Amerikanske polare

Han flyttar till Stockholm med familjen januari och har en enkel arbetsbeskrivningen - Allsvenskan 2013.

Hammarby valde en lösning långt från svensk tränarkarusell. Senast en amerikansk tränare ledde ett svenskt klubblag var Tom Lilledal i Gais för drygt 30 år sedan.

I Hammarby AB:s styrelse finns Chris Klein, mannen som ligger bakom övergången från andra sidan Atlanten, och är före detta lagkamrat i LA Galaxy med Berhalter.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Hoppet om en nationell strategi för idrottsevenemang ökar. På torsdagen kom idrottsminister Gabriel Wikström och näringsminister Mikael Damberg till Falun för att träffa samordningsgruppen för internationella evenemang.

Allsvenskan och Superettan rustar sina arenor för en dryg miljard de kommande åren. Störst satsningen sker i Helsingborg, för drygt 400 miljoner kronor ska Olympia bli som ny.

Nu tycks det stå klart – fotboll-VM 2022 flyttas till en så annorlunda tidpunkt som november/december och dessutom ska turneringen förkortas. Det är enda lösningen för att mästerskapet ska kunna genomföras i Qatar.

Det är avtalet som båda parterna är lika rädda om. Det fungerar, utbytet är bra och man vet var man har varandra och vad man vill. Det är som ett outslitligt äktenskap och i dag är Annika Bränning en del av det.

Antonia Ax:son Johnson älskar dressyr och inför möjligheterna att få fem femstjärnig tävling i Falsterbo sa hon ja till att bli en ännu mer engagerad sponsor. Hennes Axel Johnson Group satsar nu nära 1,5 miljon kronor.

I september presenterades planerna, lotteriet Klubblo skulle bli idrottens nya finansiella källa. Nu är satsningen stoppad. På hemsidan bekräftas uppgifterna.

Med Malmö FF och Hammarby som lockar och skapar extra intresse är vinden på väg att vända för svensk fotboll. Nu kommer nästa glädjebesked – ett nytt TV-avtal ska ge klubbarna ännu mer pengar.

Marta har sett till att få ett skapligt lönepåslag under åren i Sverige. Från 17 000 kr i månaden första året till 168 000 kr under tiden i Tyresö. Varpå hon nu går med på sänkt lön i Rosengård.