Många tittare missade Zlatans återkomst

Högklassig fotboll och tv-rättigheter är ett ständigt återkommande ämne. Champions League på onsdagen med Inter-Barcelona ville åtskilliga fotbollsälskare se och det gick bra – på betalkanalen Viasat Fotboll. VM-kvalets ödesmatch, Danmark-Sverige, vill också många följa. Det danska fotbollsförbundet begär över 10 miljoner kronor...

Champions League och Inter-Barcelona. Och vem ville inte se den matchen... 87 procent av tittarna hade jublat om matchen hade sänts på kanal 6 där de har bild. Nu gällde betalkanalen Viasat Fotboll och bara en bråkdel av alla fotbollsentusiaster fick möjlighet att se hur Zlatan Ibrahimovic togs emot på sin gamla hemmaplan.

"Tittarna har vant sig"

- Jag tror att tittarna har vant sig, vi har konsekvent visat de bästa matcherna på Viasat Fotboll sedan lanseringen för ett år sedan, säger Per Tellander, sportchef för Viasat Sport, till Dagens Nyheter.

Köper tittarna den förklaringen? Per Tellander hävdar också att tittarna inte protesterade särskilt högt när toppmatcher successivt placeras i just betalkanalen. Det är så Viasat vill ha det, det är så de ska tjäna pengar.

Matchen skulle också vara tillgänglig via betaltjänsten Viasat On Demand till en kostnad av 79 kronor. Men trycket blev för stort. För många ville se Zlatan på San Siro, servern orkade inte med anstormningen och åtskilliga tittare fick aldrig se några bilder och besvikelsen var stor.

Hade kunnat utnyttja PR-tillfället

Egentligen erbjöd matchen ett ypperligt PR-tillfälle för Viasat. Nu sväljer nog många fotbollsentusiaster förtreten och tänkte desto mera. Till Viasats fördel?

Hur många tv-tittare som har tillgång till Viasat Fotboll ville inte Per Tellander uppge i intervjun med DN.

Eftersom tv är enda möjligheter för åtskilliga människor att se även mötet Danmark-Sverige den 10 oktober är frågan vad som sker där. Ingen kanal har köpt rättigheterna, nämligen.

- Vi har inte fått in något seriöst bud, säger DBU:s generalsekreterare Jim Stjerne Hansen till Sportbladet.

"Inga seriösa bud"

Dansk Boldspil-Union, DBU, är Danmarks fotbollförbund och sköter på egen hand försäljningen av tv-rättigheter.

- Vi har bett bolagen komma in med bud men de som vi har fått har varit alldeles för dåliga, de har inte varit seriösa. Jag hade förväntat mig att de skulle visa större intresse, det här är den hetaste matchen vi har sett på länge, säger Jim Stjerne Hansen.

Att inget sker kan möjligen bero på priset. Danskarna begärde drygt 10 miljoner kronor när landslagen möttes för två år sedan. Det har inte blivit billigare sedan dess…

Thomas Ejderhov

Kommentarer Vi vill ha din åsikt — skriv ny kommentar →

Anonymous

ons, 2009-09-16 15:58

1. Viasat = Välgörenhetsorganisation?

Det är väl för f-n självklart att man sätter de största matcherna på Viasat Fotboll. Tror ni att Viasat är ett välgörenhetsorganisation eller? Dom är precis som de andra TV-bolagen som vill tjäna pengar. Det är bara inse att vill man se fotboll eller annan sport så får man betala för det som alla andra som gör det.

Roger S

tors, 2009-09-17 09:34

2. Betalkanaler - ad rectum in corpore sana

Nej! Viasat Fotboll, Golf mm. Ni kommer aldrig att få enda krona extra av mig för era extrakanaler. Jag får nöja mig med att följa resultat mm i tidningarna. Än så länge tar de iaf inte extra betalt för sidor med resultat från t ex Champions League, men f-n vet - girigheten har inga gränser.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Lagardére Unlimited Events förstärker och avslöjar samtidigt att företaget har planer på att köpa fler svenska och nordiska idrottsevenemang. Lagardére driver redan Swedish Open och Nordea Masters.

För tredje året i rad kommer racingen till publiken när STCC intar Solvalla den 5-6 september – omvandlingen från travbana till racerbana är i full gång.

De är vana vid att vara omskrivna. Nu byter de sida, nu blir de själva krönikörer. På det viset kommer Idrottens Affärers läsare att få ta del av deras kunskap och erfarenhet. 

Här sitter han, snabbköpsexpediten Petter Northug. Och han ser ut att trivas rätt bra. Pratar och skojar med oförberedda kunder som tycker det är charmigt med en megakändis vid kassaapparaten.

Tittarna får nya alternativ då det gäller att välja sportkanal. SBS Discoverys äger numera både Kanal 5 och Eurosport och nu presenteras en gemensam satsning med en rad kända namn.