Många tittare missade Zlatans återkomst

Högklassig fotboll och tv-rättigheter är ett ständigt återkommande ämne. Champions League på onsdagen med Inter-Barcelona ville åtskilliga fotbollsälskare se och det gick bra – på betalkanalen Viasat Fotboll. VM-kvalets ödesmatch, Danmark-Sverige, vill också många följa. Det danska fotbollsförbundet begär över 10 miljoner kronor...

Champions League och Inter-Barcelona. Och vem ville inte se den matchen... 87 procent av tittarna hade jublat om matchen hade sänts på kanal 6 där de har bild. Nu gällde betalkanalen Viasat Fotboll och bara en bråkdel av alla fotbollsentusiaster fick möjlighet att se hur Zlatan Ibrahimovic togs emot på sin gamla hemmaplan.

"Tittarna har vant sig"

- Jag tror att tittarna har vant sig, vi har konsekvent visat de bästa matcherna på Viasat Fotboll sedan lanseringen för ett år sedan, säger Per Tellander, sportchef för Viasat Sport, till Dagens Nyheter.

Köper tittarna den förklaringen? Per Tellander hävdar också att tittarna inte protesterade särskilt högt när toppmatcher successivt placeras i just betalkanalen. Det är så Viasat vill ha det, det är så de ska tjäna pengar.

Matchen skulle också vara tillgänglig via betaltjänsten Viasat On Demand till en kostnad av 79 kronor. Men trycket blev för stort. För många ville se Zlatan på San Siro, servern orkade inte med anstormningen och åtskilliga tittare fick aldrig se några bilder och besvikelsen var stor.

Hade kunnat utnyttja PR-tillfället

Egentligen erbjöd matchen ett ypperligt PR-tillfälle för Viasat. Nu sväljer nog många fotbollsentusiaster förtreten och tänkte desto mera. Till Viasats fördel?

Hur många tv-tittare som har tillgång till Viasat Fotboll ville inte Per Tellander uppge i intervjun med DN.

Eftersom tv är enda möjligheter för åtskilliga människor att se även mötet Danmark-Sverige den 10 oktober är frågan vad som sker där. Ingen kanal har köpt rättigheterna, nämligen.

- Vi har inte fått in något seriöst bud, säger DBU:s generalsekreterare Jim Stjerne Hansen till Sportbladet.

"Inga seriösa bud"

Dansk Boldspil-Union, DBU, är Danmarks fotbollförbund och sköter på egen hand försäljningen av tv-rättigheter.

- Vi har bett bolagen komma in med bud men de som vi har fått har varit alldeles för dåliga, de har inte varit seriösa. Jag hade förväntat mig att de skulle visa större intresse, det här är den hetaste matchen vi har sett på länge, säger Jim Stjerne Hansen.

Att inget sker kan möjligen bero på priset. Danskarna begärde drygt 10 miljoner kronor när landslagen möttes för två år sedan. Det har inte blivit billigare sedan dess…

Thomas Ejderhov

Anonymous (inte verifierad)

ons, 2009-09-16 14:58

1. Viasat = Välgörenhetsorganisation?

Det är väl för f-n självklart att man sätter de största matcherna på Viasat Fotboll. Tror ni att Viasat är ett välgörenhetsorganisation eller? Dom är precis som de andra TV-bolagen som vill tjäna pengar. Det är bara inse att vill man se fotboll eller annan sport så får man betala för det som alla andra som gör det.

Roger S (inte verifierad)

tors, 2009-09-17 08:34

2. Betalkanaler - ad rectum in corpore sana

Nej! Viasat Fotboll, Golf mm. Ni kommer aldrig att få enda krona extra av mig för era extrakanaler. Jag får nöja mig med att följa resultat mm i tidningarna. Än så länge tar de iaf inte extra betalt för sidor med resultat från t ex Champions League, men f-n vet - girigheten har inga gränser.

Sista ordet är långt ifrån uttalat i turerna runt kommunens övertagande av Guldfågeln Arena i Kalmar. Nu har Gunnar Rydström, civilingenjör i fastighetsekonomi, lämnat in ett överklagade till Förvaltningsrätten.

Det blir det största arenaprojektet någonsin i Sverige. Politiker och tjänstemän i Göteborgs stad är nu överens om samma linje – att bevara positionen som landets främsta evenemangsstad. Och det får kosta. Dagens arenor rivs och ersätts av en jättearena för 16 000 åskådare, en mellanstor arena för 5 000 personer och tre hallar för breddidrotten.

2018 är valår och då passar Riksidrottsförbundet, RF, på att stärka samarbetet med Träffpunkt Idrott på Svenska Mässan 5-7 mars. RF:s satsning kommer att fokusera på frågor om anläggningar och folkhälsa – och generalsekreteraren Stefan Bergh hoppas på ännu fler rikspolitiker än senast.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Byggvaruhuskedjan BAUHAUS har förlängt sitt avtal till och med 2020 som titelsponsor för den svenska Diamond League/BAUHAUS-galan på Stadion. Den 10 juni kommer världsstjärnorna till Stockholm. Företaget har varit titelsponsor sedan 2015.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

För alla fotbollsälskare blir sommaren mycket speciell. VM spelas i Ryssland och från den 14 juni och en månad framåt cirklar mycket av tillvaron runt matcherna och alla spekulationer. SVT och TV4 laddar på varsitt håll, de delar på sändningsrättigheterna och ska återge vardera 32 matcher.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.