Bonnier och MTG slåss om Premier League

Kampen om bildrättigheter för att sända fotboll i TV pågår världen över. Det är intensiva diskussioner oavsett om det så gäller fotboll i Asien, Europa som i Sverige. Juvelen är engelska Premier League och frågan är Bonnier och MTG ska sända i Norden.

Canal+ innehar rättigheterna just nu, men i fredags utgick tiden för budgivningen som gäller 2010-12. Bonnier och MTG återstår och priset ligger på runt 1 miljard kronor, enligt norska Kampanje.

Bonnier köpte Canal+ och sneglade då starkt mot just innehavet av den engelska fotbollen som då följde med i köpet. Naturligtvis vill man behålla Premier League.

I lika hög grad vill MTG förstärka sitt fotbollsutbud. Via Viasat Fotboll har utbudet ökat och tillgången till Champions League är en styrka. Ännu bättre skulle det bli med engelska ligamatcher.

Apropå tv-bilder har rättighetsbolaget World Sport Group betalat nära sju miljarder kronor för tv-rättigheterna till asiatisk fotboll, 2013-20.

- Asiens Champions League kommer snart att vara större än Europas motsvarighet, kommenterar företagets vd Seamus O’Brien.

Asiens fotboll drar allt större intresse och hos World Sport Group i Singapore är man övertygad om att omsättningen ökar så pass att Champions League snart passeras.

- Att Asien håller på att gå om är en realitet som resten av världen nu börjar inse. När ekonomin blir ännu bättre kommer snart de allra bästa spelarna att vara här, säger Seamus O’Brien.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Ingen annan elitklubb har fått sina sponsorkontrakt så hårt granskade som Brynäs. Avtalet med kommunen som i bästa fall ska ge 25 miljoner kronor över fem år står också fast efter valet.

Emir Osmanbegovic befann sig i Rio de Janeiro för att planera TV4:s VM-sändningar. Då kom det ett sms, det var början till att Sverige fick ny en stark kanal inom TV-sport. En aktör som dessutom har värvat starkt.