Drömmatch för ny svensk TV-kanal

Det är rena önskedrömmen. När en ny TV-kanal startar består premiären av direktsänd fotboll med Zlatan Ibrahimovic. Det kan knappast bli bättre. Sverige-San Marino i EM-kvalet sänds från Malmö i TV10.

Tisdagen den 7 september 2010 ser TV10 dagens ljus, en helt ny TV-kanal med inriktning på sport och fakta som når drygt 70 procent av Sveriges hushåll redan från första dagen.

Vad är då TV10?

- Vi samlar i princip all exklusiv sport från TV6, TV8 samt kanalen Viasat Sport, i en och samma kanal, säger Manfred Aronsson, vd för TV10.

- Samtidigt vill vi inte fylla tablåerna med för mycket repriser eller utfyllnadsprogram från sportens värld under tider då vi inte har livesport eller magasin.

- Därför lägger vi istället in riktigt bra dokumentärer som vi tror kan intressera de sporttittare som attraheras av TV10.

Kanalen når drygt 70 procent av hushållen, som om de är osäkra på hur man hittar den, antingen kan göra en kanalsökning eller kontakta sin TV-operatör.
Tisdagskvällens premiär sker från ett fullsatt Malmö Stadion.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Staffan Dahl har i flera år burit på idén. Plötsligt sprang han på några andra entreprenörer och tillika finansiärer och nu växer sajten Sportway, ungdomarnas egen sportkanal.

De kommer från Afrika, Indien, Indonesien, Jordanien, Armenien och Tajikistan och de är minst av allt bortskämda. Det de 25 ungdomarna också har gemensamt är intresset för idrott och utbildning. Därför är de på Bosön.

De är vana vid att vara omskrivna. Nu byter de sida, nu blir de själva krönikörer. På det viset kommer Idrottens Affärers läsare att få ta del av deras kunskap och erfarenhet. 

Den 18 september tar hästar och ryttare över i legendariska Central Park i New York. På plats finns bl a Antonia Ax:son Johnson som är en av de främsta sponsorerna till evenemanget.

Josep Mara Bortomeu, Barcelonas president, kan tänka sig en att avstå miljarder. Hans klubb och Real Madrid tjänade bara i fjol vardera nära 1,4 miljarder kronor på att själva sälja TV-rättigheter. Nu ska alla lagen dela på jätteintäkterna.