TV4 tar över efter TV10:s succé

Premiären för TV10, MTG TVs nya sport- och faktakanal, blev lyckad med i snitt 756 000 svenskar som följde EM-kvalet Sverige-San Marino. Toppnoteringen blev 908 000 tittare i andra halvlek och därmed skingrades kritikerna något.

- Matchen gav TV10 en flygande start. Sifforna är oerhört glädjande och saknar motstycke vid en lansering av en ny kanal i Sverige, säger Per Tellander, programchef för TV10.

TV10 introducerat

Fotbollsmatchen mellan Sverige och San Marino blev inte bara en sportslig triumf. TV10 fick en bästa tänkbara premiär. Matchen snittade (exkl för- och eftersnack) 756 000 tittare, och sågs av 9,2 procent av alla svenskar mellan 15-49 år och av 15,2 procent av alla män mellan 30-59 år.

Andra halvlek sågs i snitt av 845 000 tittare och som mest såg 908 000 tittare på matchen. Totalt under premiärdygnet var 1 120 000 svenskar inne och tittade på kanalen. 
TV10 är Sveriges nya TV-kanal med inriktning mot sport och fakta.

TV10 kommer att sända valda delar av hockey från NHL och HockeyAllsvenskan, fotboll från UEFA Champions League och Formel1-kval, som för närvarande sänds på fri-TV-kanalerna TV6 och TV8. TV10 sänder också svensk basket och Euroleaguebasket, amerikansk fotboll från NFL och tennis från ATP-turneringarna.

"TV4 gömmer inte A-landslaget"

Kritiken om att inte alla svenskar kan se TV10, och att många därmed missade tisdagens storseger mot San Marino har fått fotbollsbasen Lars-Åke Lagrell att reagera.

- De kommer inte att gömma A-landslaget i någon mindre kanal, skriver ordförande Lars-Åke Lagrell i ett mejl till Sportbladet, apropå det faktum att TV4 nu tar över fotbollsrättigheterna.

Han kommenterar också Viasats beslut att sända matchen i just TV10:

- Till glädje för alla som inte har TV10, var det MTG:s sista möjlighet att göra så, skriver han.

TV4 tar nu över och börjar med Holland-Sverige i oktober varefter avtalet tar sin början från årsskiftet.

MadMike (inte verifierad)

tors, 2010-09-16 18:37

1. TV4 suger fett

Trist att fotbollen sänds i fyran. Viasat och SVT har mycket bättre produktioner. Verkar som om spelarna är sura på TV4 journalister. T.o.m. Hamrén verkar tycka det är jobbigt att snacka med Ekvall.

USA:s fotbollsdamers framfart i VM går inte obemärkt förbi. På tisdags kvällen möter storfavoriten England i semifinalen.  Huvudsponsorn Nike gnuggar händerna. Spelarnas hemmatröjor är den som sålt bäst på nike.com enligt Business Insider.

- USA:s hemmatröja är den fotbollströja, manlig eller kvinnlig, som sålt bäst på nike.com under en säsong. Det är svårt att överskatta hur viktigt det här året har varit för utvecklingen på damsidan för Nike, säger företagets vd Mark Parker.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Det var förre fotbollsstjärnan och affärsmannen Kay Wiestål, 78, som initierade Victoriadagen i Borgholm på Öland. Ifjol tackade han för sig efter 40 år som ansvarig. Wiestål träffade kung Carl Gustaf XVI 1976 på dåvarande kändiskrogen Alexandra i Stockholm och lade fram sin idé att kronprinsessans födelsedag borde firas på Öland. Kungen nappade på förslaget.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Spelsajterna Betsson och Kindred ville ha tillgång till ATG:s spelpooler. Nu har Konkurrensverket sagt nej. ”Ett oerhört viktigt beslut i rätt riktning”, säger Hasse Lord Skarplöth, Chief Executive Officer på ATG.

SVT ska visa, och bevaka i stor skala de kommande tolv SM-veckorna. Allt enligt det program-koncept som public service-bolaget har initierat och backat upp i några år.

SVT är partner till RF och en rad specialförbund och det ligger i bolagets intresse att ge uppmärksamhet till arrangemangen såväl sommar som vinter.En mångfald av idrotter får möjlighet att exponeras sedan programidén vann kraft.  

Gränser existerar inte i denna orimliga värld, men fansen, då… Deras säsongsbiljetter, deras TV-abonnemang blir bara dyrare. 

Fotbollens silly season är som mest intensiv och varje dag rapporteras om både transfers och anbud, möjliga eller omöjliga.

Summorna och siffrorna fullkomligt galopperar i en sanslös oordning. Det är så mycket pengar att människor får svårt att räkna.