Viasat köper Premier League igen

Det blir en fortsättning med alla fotbollsstjärnor i Premier League i Viasat. På fredagsmorgonen avslöjades att Viasat har köpt TV-rättigheterna till den engelska högstaligan till och med 2016. Uppgifter gör gällande att köpesumman hamnade på mellan 1,5 och 2 miljarder kronor.
Engelska ligafotboll locker många TV-tittare – och åskådare på arenorna. Nu har Visat säkrat TV-rättigheterna till och med 2016 enligt ett nytt köp. Här en bild från mötet Liverpool-Chelsea där hemmalaget Luis Suarez, till höger, kramas om efter ett mål. Foto: Jon Super, AP Photo/Scanpix

 

Viasat har sedan tidigare rättigheterna på samtliga plattformar fram till slutet av säsongen 2012/2013.

Nu är rättigheterna till engelska Barclays Premier League säkrade från starten av säsongen 2013/2014 till och med slutet av säsongen 2015/2016.

Därmed har Viasat tillgång till Barclays Premier League i tre år och det inkluderar sändningar på reklamfinansierad TV, betal-TV, mobil och webb.

Avtalet gäller samtliga 38 matchomgångar, vilket innebär 380 matcher vid nära 200 olika speltider.

- Vi är oerhört glada och stolta över att ha säkrat rätten att fortsätta sända världens mest populära fotbollsliga, säger Jonas Karlén, tf VD Viasat Sverige.

En viss inskränkning uppstod under den här säsongen när utbudet minskade på lördagar. Kl 16 är en helig tid för avspark, men Viasat fick bara sända en match vid den tidpunkten. Tidigare kunde tittarna välja på mellan tre och fem matcher. 

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

I hundra år, 1904-2004, ökade antalet medlemmar i svenska golfklubbar. Just 2004 registrerades 554 293 spelare, sedan försvann uppemot 75 000 spelare – tills nu. Nu visar siffror att trenden kan brytas i år.

Träskfotboll, har ni hört om något så galet. Med inte mindre än 250 lag. Och däcktillverkaren Nokian Tyres tycker det är en mycket logisk sponsring.

Sarah Sjöström byter agent. Hon lämnar Martin Klette och Björn Wagnsson Sports & Entertainment och går till JRS Sports Management där hon anförtror sig till trion Daniel Wessfeldt, Stina Funke och Christian Olsson.

Coop investerar 12 sponsormiljoner i Petter Northug och vd:n Svein Fanebus har personligen engagerat sig för att hjälpa skidstjärnan efter fylleskandalen. Men nu kommer rapporter om att Northug inte kan hålla sina löften.

Svensk Travsport väljer en sensationell och hård linje. Spelbolaget går samman med Unibet och provocerar regeringen. ”Vi måste göra det som är bäst för oss”, säger Hans Ljungqvist, ordförande i svensk travsport

Det hette ju att Marta var i i det närmaste klar för Paris SG. Men det stämde inte alls. Hon struntade i de stora pengarna och accepterade en lägre lön av ett skäl – hon ville bo kvar i Sverige.