Viasat köper Premier League igen

Det blir en fortsättning med alla fotbollsstjärnor i Premier League i Viasat. På fredagsmorgonen avslöjades att Viasat har köpt TV-rättigheterna till den engelska högstaligan till och med 2016. Uppgifter gör gällande att köpesumman hamnade på mellan 1,5 och 2 miljarder kronor.
Engelska ligafotboll locker många TV-tittare – och åskådare på arenorna. Nu har Visat säkrat TV-rättigheterna till och med 2016 enligt ett nytt köp. Här en bild från mötet Liverpool-Chelsea där hemmalaget Luis Suarez, till höger, kramas om efter ett mål. Foto: Jon Super, AP Photo/Scanpix

 

Viasat har sedan tidigare rättigheterna på samtliga plattformar fram till slutet av säsongen 2012/2013.

Nu är rättigheterna till engelska Barclays Premier League säkrade från starten av säsongen 2013/2014 till och med slutet av säsongen 2015/2016.

Därmed har Viasat tillgång till Barclays Premier League i tre år och det inkluderar sändningar på reklamfinansierad TV, betal-TV, mobil och webb.

Avtalet gäller samtliga 38 matchomgångar, vilket innebär 380 matcher vid nära 200 olika speltider.

- Vi är oerhört glada och stolta över att ha säkrat rätten att fortsätta sända världens mest populära fotbollsliga, säger Jonas Karlén, tf VD Viasat Sverige.

En viss inskränkning uppstod under den här säsongen när utbudet minskade på lördagar. Kl 16 är en helig tid för avspark, men Viasat fick bara sända en match vid den tidpunkten. Tidigare kunde tittarna välja på mellan tre och fem matcher. 

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

De kommer från Afrika, Indien, Indonesien, Jordanien, Armenien och Tajikistan och de är minst av allt bortskämda. Det de 25 ungdomarna också har gemensamt är intresset för idrott och utbildning. Därför är de på Bosön.

De är vana vid att vara omskrivna. Nu byter de sida, nu blir de själva krönikörer. På det viset kommer Idrottens Affärers läsare att få ta del av deras kunskap och erfarenhet. 

Den 18 september tar hästar och ryttare över i legendariska Central Park i New York. På plats finns bl a Antonia Ax:son Johnson som är en av de främsta sponsorerna till evenemanget.

Josep Mara Bortomeu, Barcelonas president, kan tänka sig en att avstå miljarder. Hans klubb och Real Madrid tjänade bara i fjol vardera nära 1,4 miljarder kronor på att själva sälja TV-rättigheter. Nu ska alla lagen dela på jätteintäkterna.